Ако инфлацията беше най-голямата заплаха за ръста на щатската икономика, тогава изнесените вчера данни за юли би трябвало да осигурят известно облекчение.

Цените остават без промяна за месеца, ако се съди по артикулите, които Бюрото по трудова статистика следи за своя индекс на потребителските цени.

Това беше и първият месец, в който индексът не отбеляза повишение на месечна база от май 2020 г. насам, когато записа лек спад.

Само преди месец индексът на потребителските цени в САЩ отчете най-големия си 12-месечен ръст от ноември 1982 г., следвайки една тенденция, която доведе до свиване на икономическия растеж през първото полугодие и засилване на очакванията за рецесия.

Сега обаче, след като краткосрочната тенденция дава индикации, че темпът на покачване на цените отслабва, икономическият оптимизъм се засилва.

Без рецесия засега

“Целият наратив за рецесията трябва да бъде поставен на изчакване засега,” казва пред CNBC Анета Марковска, старши икономист в Jefferies. Марковска, чиито прогнози тази година са точни, очаква солиден икономически растеж в краткосрочен план, в това число 3% ръст през третото тримесечие.

Тя обаче прогнозира натискът да се засили през 2023 г., както и вероятност от рецесия през втората половина на следващата година.

Всъщност, в изнесените данни за индекса на потребителските цени има по малко основание и за двата аргумента.

По-голяма част от отслабването на инфлацията идва от спада в цените на енергийните продукти. Бензинът поевтинява със 7.7%, което е най-голямото месечно понижение от април 2020 г. Цената на мазута пада с 11%.

Увеличенията на разходите за транспортни услуги също намаляват, като самолетните билети поевтиняват със 7.8%, след като през последната година поскъпнаха с 27.7%.

Има и няколко други признака в доклада, като цените на храните остават особено високи. Хранителният индекс, всъщност, нараства с 1.1% на месечна база и отчита повишение от 10.9% на годишна основа, което е най-високото от май 1979 г.

Това е повод за притеснения на места, като City Harvest, която помага на нуждаещите се нюйоркчани, които бяха засегнати особено силно от повишението на цените, което започна миналата година.

Заради инфлацията потребители в САЩ преминават към пилешко месоМесопреработвателният гигант Tyson обяви, че

“Виждаме все повече деца да идват в хранителните банки,” казва Джили Стивънс, главен изпълнителен директор на организацията. “Продоволствената несигурност беше налице още преди пандемията да настъпи. Сега виждаме още повече хора да прибягват до хранителни банки заради повишаващите се цени.”

Според Стивънс броят на децата, които търсят помощ за храна, почти се е удвоил година след началото на пандемията, а организацията изпитва затруднения да отговаря на търсенето.

“Винаги сме оптимистично настроени, защото имаме подкрепата на изключително щедри нюйоркчани,” казва тя.

Хората продължават да харчат

Въпреки повишаващите се цени, потребителите продължават да харчат, дори и на фона на свиването на доходите с 3% през последната година, ако бъде отчетена инфлацията.

Джонатан Силвър, главен изпълнителен директор на Affinity Solutions, която следи потребителското поведение въз основа на трансакциите с кредитни и дебитни карти, казва, че разходите нарастват с около 10.5% през последната година, въпреки че инфлацията влияе на поведението на потребителите.

“Ако погледнете конкретни категории, ще видите че има много промени в разходите и в резултат на това някои категории са засегнати от инфлацията повече от други,” посочва той. “Хората отлагат разходите си за артикули, които не са от основна важност.”

Разходите в универсалните магазини, например, намаляват с 2.4% през последната година, докато тези в дискаунт веригите се увеличават със 17%. Разходите в увеселителни паркове бележат спад от 18%, но в кината скачат с 92%. Някои от тези данни са повлияни от повишаващите се цени, но като цяло отразяват и нивото на трансакции.

С отслабването на инфлацията Силвър очаква разходите за стоки и услуги, които не са от основна важност, да се увеличат.

“Смятаме, че ще има скок по-късно порез годината, който ще увеличи разходите в ключови категории, в които потребителите забавяха и отлагаха разходите си,” казва той. “Потребителите може да получат празничен подарък с известно облекчение в цените на хранителните продукти.”

Междувременно, инфлацията на годишна база остава 8.5%. Това е малко под най-агресивното повишение от 40 години и “притеснително високо ниво,” според Рик Рйдър, главен инвестиционен директор в BlackRock.

В основната на опасенията относно ръста на световната икономика е Федералният резерв и страховете, че повишенията на лихвите, насочени към установяване на контрол над инфлацията, ще забавят ръста на икономиката толкова много, че тя ще изпадне в рецесия.

След изнесените вчера данни за инфлацията инвеститорите очакват Фед да повиши лихвите само с 50 базисни пункта през септември, а не със 75, както се очакваше преди това. Тези прогнози обаче може да се окажат погрешни, според Рийдър.

“Наличието на все още висока инфлация - в комбинация с със силните данни за пазара на труда от миналата седмица и тези за повишението на доходите, поставят Фед твърдо на пътя към продължаване на агресивното затягане на паричната политика,” смята той.