Големият бизнес, наречен прощално турне

717
Големият бизнес, наречен прощално турне

© Pixabay

Облечен в инкрустирано с бижута сако Елтън Джон сяда пред пианото в зала Такома доум в Такома, щата Вашингтон и засвира началните акорди на Bennie and the Jets.

С него на сцената в онази септемврийска вечер са китаристът Дейви Джонстън и барабанистът Найджъл Олсън - двама от музикантите, които записват песента с Джон за албума от 1973 г. Goodbye Yellow Brick Road.

“Добре дошли на прощалното турне Yellow Brick Road,” казва Джон на публиката, преди да премине към I Guess That’s Why They Call It the Blues. След като изнася концерти в продължение на пет десетилетия, 72-годишният музикант се сбогува с концертната дейност.

Малцина са изпълнителите, които затварят книгата на етап от своята кариера с такива фанфари. На 15 октомври ще излязат мемоарите на Елтън Джон, а по-рано през годината по кината тръгна и биографичният филм Rocketman.

Джон е по средата на международното си прощално турне, което включва над 300 дати в течение на повече от три години, пише WSJ.

Той има сериозна компания в така наречените прощални турнета. Боб Сийгър, KISS и Slayer също са на последните си турнета, докато други изпълнители, като Пол Саймън, си казаха сбогом с публиката през 2018 г. Определнеието “прощално” обаче е малко гъвкаво и често е считано по-скоро за маркетингов трик.

Залите и стадионите по цял свят са осветени от имената на изпълнители, които са завръщат, след като вече са се сбогували с почитателите си. Шер, Judas Priest, The Who и Ози Озбърн са сред мнозината, които се връщат към концертната дейност, след като вече са приключили уж прощалните си турнета.

А ерата на “сбогуванията” се оказва доста доходносна за някои групи и изпълнители. По данни на Pollstar, през 2013 г., когато провеждаше едно от редовните си турнета, групата Mötley Crüe е генерирала средно по 361 765 долара приходи на вечер, с 4 368 продадени билета.

През 2014 г., по време на прощалното турне на бандата, приходите бяха средно 647 059 на концерт при 11 627 продадени билета.

Скот Роджър, мениджър на музиканти, като Пол Маккартни, смята, че продажбите на билети вдъхновяват много подобни турнета. “Това определно е маркетингов похват,” казва Роджър.

“В момента, в който кажеш "прощално", гарантирано си разпродал билетите”. Роджър твърди, че Маккартни никога няма да обяви прощално турне. “Той ще продължи да прави това, което прави, а когато спре, просто ще спре”.

Последният път, когато Елтън Джон изнася концерт в района на Сиатъл/Такома, е през 2014 г. по време на турнето Follow the Yellow Brick Road, с което отбелязва 40-ата годишнина и преиздаването на албума му.

По данни на Pollstar, турнето му в САЩ е генерирало средно по 1 017 568 долара на вечер при 9 825 билета. За сравнение, настоящото прощално турне генерира 2 377 994 долара на вечер при 17 951 билета. Цените на билетите през 2014 г. са средно 103 долара, докато в момента са 132 долара.

Док Макгий, мениджър на KISS, които все още забиват на сцената, въпреки прощалното си турне през 2001 г., казва, че желаещите да посетят техни концерти в момента вероятно са с 20%, отколкото преди.

Според Роджър изпълнителите, които се завръщат на сцената след прощалното си турне, рискуват да отблъснат публиката. Продажбите на билетите за турнета след прощалните турнета на изпълнители, като Шер, обаче показват, че феновете прощават.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg