Преди десет години Google бе само погрешно спелуван неясен математически термин, за който малко хора бяха чували. Но на 7 септември 1998 г. възпитаници на Станфордския университет създадоха компания, основана на идеята как да се направи търсенето в интернет по-точно чрез анализ на връзките към уебсайтове.

Това, което последва, бе един от най-блестящите възходи в американската корпоративна история, резултатът от който е изключителнo печеливша компания с приходи от 150 млрд. доларагодишно, предаде ДПА.

Но сега интернет компанията е изправена пред множество предизвикателства, стремейки се да продължи растежа си. Групата все още разчита на реклами в интернет търсачката й за над 90% от приходите си, а критиките към нея се състоят в това, че злоупотребява с доминиращата си позиция на интернет пазара, за да нарушава личното пространство на потребителя.

Годишнината настъпва на фона на важните стъпки, които Google прави, за да затвърди позицията си като водещата световна технологична компания, която предоставя на клиентите си все по-атрактивни услуги. Тази седмица Google представи своя първи уеб браузър Google Chrome, с което подчерта амбициите си да прехвърли повечето компютърни функции от десктопа (стартовия екран на персоналния компютър или лаптопа) в уеб пространството и по този начин да подбие позициите на най-големия си конкурент Microsoft.

Наблюдатели на пазара отдавна прогнозираха, че компанията ще създаде първия си уеб браузър. Въпреки това главният изпълнителен директор на групата Ерик Шмид посочва пред списанието за компютърни технологии "Уайърд мегазин": "Когато се присъединих към Гугъл през 2001 г., Лари Пейдж и Сергей Брин (основателите на компанията) незабавно казаха: Трябва да създадем наш собствен браузър. Но аз казах: не"."Тогава моментът не беше подходящ. Не вярвам, че компанията бе достатъчно силна, за да издържи войната на браузърите", изтъкна той.

Но с годишни приходи от над 20 млрд. долара, печалба от 5 млрд. долара и растеж от 35% и при наличието на различни програми, които работят в интернет и имат нужда от помощта на създаден за целта браузър, 10-та годишнина на Google изглежда подходящ момент за пускането му на пазара.

Но това съвсем не е единствената цел на гиганта. Скоро на пазара ще бъде пуснат първият клетъчен телефон на основата на софтуера на компанията Android. Докато Google се надява новият софтуер да разшири доминиращите му позиции от лаптопа до мобилния интернет, видео сайтът на компанията YouTube е безкомпромисен лидер в онлайн видео пространството.

Критици твърдят, че нито една от тези инициативи няма да пожъне сигурен успех - потребителите на Google може и да не си свалят браузъра или да не харесат телефоните Android, докато компаниите, желаещи да рекламират онлайн, може и да не искат да обвързват марките си със съмнителното съдържание на YouTube.

Но дори и ако Google никога не успее да разработи друга програма - което е малко вероятно, тъй като за компанията работят 16 000 от най-умните хора на земята - благодарение на постиженията си досега, тя ще остане една от най-революционните компании, познати на света.

Преди създаването на Google използването на интернет търсачка беше хит и обикновено предлагаше на потребителите твърде малко възможности, освен преглеждането страници, за да открият нещо близко до отговора, който търсят. С Google отговорът се появява мигновено. Търсачката е много по-добра от всичко, което е излизало преди нея.

Източник: БТА, Снимка: БГНЕС/ЕРА