Google не се шегува, когато казва, че иска да направи промени с новинарските медии, базирани на абонамент.

Ръководителят на отдел „Новини“ на търсачката Ричард Джинграс заяви пред Financial Times, че планът е да бъдат споделяни приходи с медии, които се възползват от новите й инструменти за абонамент.

Както при системата й за реклами, Google ще използва ноу-хауто си в машинното научаване, за да събира множество данни за потребителите с цел намиране на потенциални нови абонати или възобновяване на абонаменти и ще взема част от приходите от продажби, когато хората предприемат действия.

За разлика от рекламите обаче, Google няма да получава до 30% от парите, а условията ще бъдат „значително по-щедри“, казва Джинграс.

Той отхвърли аргументите, че Google опитва да упражнява някакъв контрол върху медиите по подобие на услугата за абонамент за новини на Facebook, която използва Instant Articles, появяващи се на собствения й сайт. „Ние не искаме да притежаваме клиента“, категоричен е Джинграс.

Google не е готова да обяви последни подробности и няма гаранция, че всички големи медии ще приемат условията. Но е ясно, че компанията е изминала дълъг път от дните, когато беше в конфликт с медиите, обвинявайки ги, че извличат печалба от работата й, без да дават нищо в замяна.

Преди време Google поставяше по-назад статии, заключени зад абонаментни стени, ако медиите не се съгласяваха да предложат безплатен достъп поне до три статии на ден. Така компанията ги принуждаваше да се откажат от потенциални приходи, само за да останат видими в резултатите от търсенето.

Сега Google се отказва от това правило, за да се възползва, ако някой реши, че дадена история си заслужава абонамента.

Положението може би не е толкова просто, колкото го представя Google. Макар да е вярно, че компанията няма да има същия контрол като Facebook, тя все пак ще оказва значително влияние.

В крайна сметка, Google може да изиграе ключова роля в подкрепа на медиите, за да увеличат редиците на абонатите си, отбелязва сайтът Engadget.

Ако сте медия, ще пожелаете ли наистина да се откажете от възможно конкурентно предимство, когато става дума за доминиращата интернет търсачка?

Google може би има голямо влияние просто заради огромния си обхват.