Здравната система е крайъгълен камък в социалната политика на всяка една държава. От нея пряко зависи физическото и психическо благосъстояние на отделния индивид. Типично за всяка една такава система е, че й предстои реформиране, т.е. тя не отговаря на променящите се условия на средата и на нуждите на гражданите. За това как се прави успешна промяна могат да бъдат попитани холандците.

Холандската здравна машина

В Холандия действа системата на управлявана конкуренция. Всички резиденти и тези, които се облагат с подоходен данък, са длъжни да закупят стандартен здравен пакет. Единствено хората с увреждания и служещите в армията са освободени от това задължение. Това постанови влязлата в сила реформа от 1 януари 2006 г. Преди тази дата положението бе такова, че хората с доход над 30 000 евро бяха извън системата на държавно здравеопазване и можеха да сключват здравни застраховки само с частни фондове, за да могат възрастните хора и тези в лошо физическо състояние да имат достъп до публичните здравни услуги.

Сега системата е прехвърлена в ръцете на частни осигурители, които се съобразяват с частен закон. Те могат да декларират печалба. За да осъществяват дейността си, трябва да са регистрирани в Надзорния съвет за здравно осигуряване, който съблюдава изпълнението на услугите в съответствие със Закона за здравните грижи.

От къде идват парите?

Системата се финансира както от общовалидни за всички вноски (фиксирана премия), така и от ставките, удържани от заплатите. Тези вноски се определят от частните осигурители, като вноските за един и същ осигурителен пакет са еднакви, без да се вземат предвид възраст и здравен статут. Осигурителят е длъжен да приеме всички кандидати за осигуровки. Всеки осигурен над 18 годишна възраст е длъжен да плати първите 155 евро от разходите за здравни грижи (в повечето случаи разходите при посещение на общопрактикуващите лекари не са включени).

Ставките при осигурените от работодател са 6,9% от годишния доход, докато при тези, които са на частна практика, и тези, които не получават помощи за безработица, ставката е 4,8%. За 2009 година средната премия е била 1065 евро. Държавата плаща премиите за деца до 18 годишна възраст. Удръжките от заплатите се събират в централизиран фонд и се разпределят между участващите частни фондове по сложна формула. За гражданите, при които фиксираната премия надвишава 5% от годишния доход на домакинство, са предвидени финансови облекчения.

Какво има в кошницата с услуги?

Осигурителният пакет включва услуги, простиращи се от медицински грижи (хоспитализация, прегледи от личен лекар и т.н.) до съвети за диети и терапия за психични увреждания. Честа практика е да се купуват допълнителни пакети, които покриват дентална грижа за възрастни и физиотерапия.

Какво е положението при лекарите и болниците?

Лекарите имат сключени договори с осигурителите. Повечето специалисти се намират в болниците, като около 2/3 от тях са на частна практика, обединени в сдружения, а останалите са на заплата. При общопрактикуващите лекари положението е малко по-различно. Те получават фиксирана сума за всеки пациент заедно с такса за услугата. Повечето болници са частни. Около 1/3 от болничните грижи минават през т.нар. DTC, която покрива разходите на специалиста и на болницата, което пък спомага за интеграцията помежду им. Макар в момента тези разходи да са базирани на фиксирани цени, все повече се увеличава броят на плащанията, които усещат влиянието на пазарните сили на принципа на договаряне с осигурителите.

По-бързо, по-добре

Качеството на здравните грижи се регулира от законодателството, което акцентира върху четири основни точки: представянето на лекарите, нивото на здравните институции, правата на пациентите и медицинската технология. Холандският инспекторат по здравните грижи е отговорен за наблюдението върху качеството. За да бъдат в крак с новостите в медицината, специалистите са длъжни да се пререгистрират и да участват периодично в задължителни обучения, целящи проверка на уменията им. Най-често срещаните методи са акредитация и сертифициране, задължителна и доброволна оценка на представянето на лекарите и национална програма за подобряване на качеството.

Акцент върху ефективността

Главеният подход за подобряване на ефективността се състои в промотиране на конкуренция между осигурителите. Осигурителите са длъжни да изискват едни и същи премии за еднакви придобивки, но те могат избирателно да се договарят с големите осигурители и да се съревновават по качество, а не на база риск в зависимост от осигурените. Публикуването на информация за предпочитанията на пациентите и индикатори за представянето са добро допълнение за покачване на качеството. Макар и в резултат на това да има загрижени от евентуално увеличаване на разходите за здравни грижи, засега те остават непроменени дори под ударите на кризата, а след възстановяването на икономиката даже се очаква намаление.

Накратко, реформата в Холандия въвежда общовалидна схема за осигуряване, която се изпълнява от частни осигурители. Тоест това, на което се залага, са конкуренция, свободен избор, качество и ефективност. А не е ли това смисълът на пазарната икономика?

Основни параметри на холандското здравеопазване (2007 г.):

Население - 16.4 млн.

% над 65 г. - 14.6%

Процент от БВП, изразходен за здравни грижи - 9.8%

Разходи за здравни грижи на глава от населението - 3 837 долара

Брой лекари на 1000 души - 3.9

Брой болнични легла на 1 000 души: 3

Средни разходи на болницата за хоспитализиран пациент - 11 988 долара

Източник: Институт за пазарна икономика