Огромният контейнеровоз Ever Given вече не блокира Суецкия канал, но кризата далече не е приключила за компаниите, които трябва да изтърпят проточилата се съдебна битка с надеждата да си получат стоките на стойност стотици милиони долари, които стоят на борда на конфискувания от египетски власти кораб вече два месеца.

IKEA и Lenovo са сред компаниите с продукти, които са блокирани на японския кораб, който спря движението в Суецкия канал в продължение на шест дни през март. По-малки компании, като британския производител на велосипеди Pearson 1860 и Snuggy UK, която произвежда одеяла, също имат важни поръчки, блокирани на кораба.

"Нямаме много надежди, че ще си видим стоката тази година и макар че е застрахована, смятаме, че шансовете са малки за разрешаване на проблема в рамките на месеци, ако не и години," казва пред CNN Business Уил Пиърсън, директор на Pearson 1860. Неговата компания има продукти на кораба за над 100 000 долара.

Фиаското със Суецкия канал показа защо все по-големите кораби са проблемБлокадата през миналата седмица на основен търговски маршрут от страна на тежащ 224 000 тона контейнеровоз породи въпроси относно това дали плавателните съдове не станаха прекалено големи за водните пътища, по които се движат

Египетски съд конфискува Ever Given и намиращите се на него 18 300 контейнера, след като компанията, която управлява Суецкия канал, подаде първоначален иск за обезщетение на стойност 916 млн. долара срещу японската компания собственик на кораба Shoei Kisen Kaisha.

Докато тече съдебният спор, Ever Given и неговият товар остават в Голямото горчиво езеро, на около 50 км от мястото, където беше заседнал.

Няколко компании, които имат товари на борда, казват пред CNN Business, че нямат яснота относно състоянието на техните стоки и са изключени от преговорите относно тяхното освобождаване. Дори и ако се стигне до сделка, компаниите или техните застрахователи вероятно ще дължат част от обезщетението.

Компаниите може да бъдат принудени да платят съгласно принципа на морското право, наречен "обща средна стойност," който изисква участващите в пътуването страни да си поделят пропорционално разходите в случаи на загуби.

По някои оценки на борда на кораба има стоки за между 600 и 700 млн. долара.

От IKEA казват пред CNN Business, че имат най-различни продукти на борда на кораба, без обаче да споделят повече данни за пратката. От Lenovo също са потвърдили, че имат стоки на кораба, а говорител на компанията е заявил, че тя "търси начини да си ги върне."

Залогът е дори още по-голям за фирми, като EasyEquipment - малка британска компания, която няма морска застраховка за търговски хладилници на стойност 100 000 долара, които е трябвало да бъдат доставени на ресторанти преди облекчаването на ограниченията във връзка с коронавируса през май.