По света има около 170 проекта за разработка на електрически летателни апарати, като много от тях залагат на вертикалното кацане и излитане, така че тези машини да се използват в градска среда, прелитайки над трафика по улиците.

За повечето от тези стартъпи не беше особено трудно да наберат няколко милиона финансиране за създаване на концепция и прототип.

Но на фона на всичко това, виси въпросът колко проекта изобщо ще могат да намерят инвеститори с дълбоки джобове и търпение, които са готови да влагат в ниша, където докарването до производството на малък конвенционален самолет, с оглед всички регулаторни изисквания за безопасност, може да струва между 75 и 100 млн. долара.

Марк Мур, който ръководи програмата на Uber за разработка на летящи таксита Elevate, прогнозира, че някои от тези стартъпи ще получат така нужните финанси от автомобилния сектор.

„Мисля, че ще видим сериозни инвестиции от света на автомобилите през следващите 12 месеца”, прогнозира той по време на бизнес конференцията за авиация NBAA, проведена през миналата седмица в Лас Вегас, предава Forbes.

Смятам, че техните инвестиции ще бъдат следващата голяма стъпка за това градската въздушна мобилност да бъде идентифицирана като нещо сериозно, добавя той.

Логиката автомобилните производители да погледнат към небето залага на множество основи. Най-големите компании от сектора влагат сериозни суми в разработката на софтуер, хардуер и батерии за автономни и електрически коли, като някои от тези разработки могат да бъдат приложени и в създаването на автономни и електрически летателни апарати.

Още повече, че автомобилните производители гледат на себе си като на доставчици на мобилност, поради което инвестират здраво в разнообразни ниши, като платформи за споделено пътуване или операции с отдаване на електрически тротинетки под наем. Така че нищо чудно летящите таксита да са следващата стъпка за големите концерни с поглед в бъдещето.

„Ако нямат кучета в състезанието, остават с празнина, която може да застраши бизнес модела им”, смята Адам Йонас, ръководител Автомобилни проучвания в Morgan Stanley.

Редица производители на коли вече сериозно са стъпили в тази ниша, включително Hyundai, които обявиха през миналия месец, че наемат бившия директор по аеронавтика в НАСА Джайвон Шин за ръководител на тяхната нова дивизия за градска въздушна мобилност. Компанията все още не е обявила по какви проекти ще работи новото поделение.

Boeing и Porshe обявиха партньорство по-рано през този месец за проучване на възможностите за разработка на летящо превозно средство. Daimler пък беше сред ранните инвеститори в германската компания за мултикоптери Volocopter, която наскоро набра свеж капитал от вложители, като китайския прозиводител на автомобили Geely, който, от своя страна, е собственик на базираната в САЩ фирма за летящи коли Terrafugia.

Средствата и търпението, необходими за разработка на летящи апарати, са сред основните пречки пред рисковите инвеститори от Силициевата долина да погледнат на тези проекти като на рентабилна инвестиция.

Вместо това те предпочитат да влагат в софтуерни компании, където разходите са доста по-ниски и за кратко време може да се пусне базов продукт, който да трупа собствена потребителска аудитория.

Иновативен летателен апарат, предназначен за полет в градска среда, обещава да бъде далеч по-скъпо начинание от разработката на обикновен самолет със същите размери. Lilium - една от компаниите за летящи коли, която се радва на завидно финансиране с над 100 млн. долара набрани вложения, сега се опитва да набере допълнителни между 400 и 500 млн. долара.

Подобни средства едва ли биха уплашили автомобилните производители. Ford, която по-рано през годината публикува проучване на тема въздушна градска мобилност в партньорство с University of Michigan, както и General Motors, са компании, за които се вярва, че харчат около 1 млрд. долара на година за своите програми за мобилност, като разходите за разработка на нова кола надхвърлят горепосочената сума.

„Не мисля, че ще видите автомобилна компания да каже „Какво? Половин милиард долара? Това е безумно, не можем да го направим”, казва Йонас.

Кога ще се появят първите летящи коли и как ще изглеждат?Според експерти това ще се случи между 2022 и 2025 г.


Сред другите предимства на автомобилните концерни, освен техните дълбоки джобове, е богатият им опит в масовото производство. Ако даден проект за летящо такси се окаже икономически приложим, ще бъдат нужни голям брой подобни съоръжения по улиците.

18-те щатски прозиводители на малки самолети са доставили общо 1 746 броя машини през миналата година, по данни на General Aviation Manufacturers Association. За сравнение, Ford произвежда повече бройки от своите F Series камиони само за ден.

Според Браян Ууд, който управлява колаборацията между японската Denso и Honeywell Aerospace за разработката на хибридни и електрически самолетни двигатели, контролираният от Toyota производител на компоненти има капацитета да помогне на компаниите за летящи коли да успеят, понижавайки цените за производство.

Двигателите за самолети могат да достигнат от пет до десет пъти цената на тези, предназначени за автомобили, казва той.

Свържете масовото производство на автомобилните компании с високите стандарти за безопасност на авиационната индустрия и ще се получи „фантастична синергия”, според Мур от Uber.

Ако има автомобилен производител, който може да изиграе решаваща роля в нишата за летящи градски таксита, то това най-вероятно е Toyota. Компанията предприема доста по-спокоен подход спрямо конкурентите си, когато става дума за автономни автомобили, но разработва технологии на база изкуствен интелект и водород, които могат да се окажат доста полезни за летящите превозни средства.

Toyota патентова дизайн за летяща кола през миналата година, като обяви и инвестиция в Joby Aviation - калифорнийска компания, разработваща летателна машина с вертикално излитане и кацане. Японският концерн разполага с 70 млрд. долара налични парични средства.

Така ако летящите таксита се превърнат в приоритет за японското правителство, нищо чудно Toyota да се превърне скоростно в световен лидер в този нов нишов сектор на транспортния бизнес.