Белгийската пивоварна компания InBev NV е отправила оферта за закупуването на щатската Anheuser-Busch Cos., която произвежда марката Budweiser, за 46.3 млрд. долара в парични средства, предава Bloomberg. Най-голямата пивоварна компания в света, която ще контролира половината от пазара в САЩ, ще бъде създадена, ако сделката се осъществи.

Акциите на Anheuser-Busch се оскъпиха с 9.7% вчера на Нюйоркската фондова борса, след като компанията съобщи, че бордът на директори ще разгледа офертата за 65 долара на акция. Придобиването на Anheuser-Busch автоматично ще се превърне в най-голямата кеш сделка досега. Тя ще комбинира щатската икона Budweiser, със 132-годишна история, с марките на InBev Stella Artois и Bass. В хода на придобиванията, продължили 20 години, InBev се превърна от колекция от семейни фламандски марки бира до най-големият пивовар в света по продажби и хегемон на пазара в Латинска Америка.

InBev обяви днес, че възнамерява да финансира сделката с банкови заеми на стойност най-малко 40 млрд. долара.

Отправената вчера оферта надхвърля с 11% цената на затваряне на Anheuser-Busch вчера. Цената на акциите на компанията нарасна със 7.5%, до 62.73 долара за брой в търговията след официалното затварянето на борсата.

InBev оперира най-малко в 30 държави и има продажби в повече от 130, но генерира само 1% от продажбите си в САЩ, където пазарът възлиза почти на 100 млрд. долара годишно, според Euromonitor Plc. SABMiller Plc е световният лидер по продажби на бира в момента, що се отнася до количество.

Сделката обаче може да срещне съпротива от страна на членовете на семейство Буш. CEO-то на Anheuser-Busch Оугъст Буш IV е представител на петото поколение на фамилията Буш, което в момента управлява компанията и е пра-пра внук на основателя Адолфъс Буш.

Ако сделката се осъществи, то нейната стойност би надхвърлила покупката в кеш на AT&T Wireless Services Inc. от страна на Cingular Wireless LLC през 2004 г, която се оценява на 41 млрд. долара, сочат данни на Bloomberg.

Офертата на InBev's идва след споразумението на SABMiller да комбинира подразделението си в САЩ с това на Molson Coors Brewing Co. Anheuser- Busch, която беше най-голямата пивоварна компания в света в продължение на пет десетилетия, преди да бъде изпреварена от InBev, продава Beck's и други марки на белгийската компания в САЩ през последната година.

InBrev, която беше създадена след придобиването на бразилската Cia de Bebidas das Americas от страна на Interbrew SA за 11.2 млрд. долара през 2005 г., търси растеж извън Европа, тъй като потреблението в региона спада.

Стратегията на InBev, която разчита на намаляването на разходите, може обаче да се сблъска с културата на Anheuser-Busch, която е известна с близките си отношения с дистрибуторите и скъпите рекламни кампании.

В САЩ, за разлика от други страни, федералните закони налагат на пивоварите да продават бирата си на дистрибутори, които от своя страна я продават на търговците на дребно. В някои щати, включително Джоджия и Тексас, има допълнителни закони, които защитават дистрибуторите срещу загубата на франчайза върху дадена марка поради смяна на собствеността на пивоварната компания.

Преди закупуването на AmBev белгийската компания придоби Bass Brewers за 2.3 млрд. паунда (4.5 млрд. долара) през 2000 г., както и Labatt Brewing за 4 млрд. долара през 1995 г.