Европейският съюз започва въвеждането на автоматична система за сигнал за помощ за всички нови коли, която би могла да спаси живота на 2500 души годишно. Скептици спорят, че системата е твърде скъпа и с нея може да се злоупотребява за проследяване на коли, съобщава ДПА.

Всички нови коли, регистрирани в Европа, ще трябва да бъдат снабдени със системата иКол (eCall) от 2009 година. Някои производители, особено Волво (Volvo), вече я инсталират на свои модели.

След като сензорите на въздушната възглавница регистрират сблъсък, автоматично се изпраща сигнал от вградения в автомобила компютър до най-близкия екип за оказване на помощ. В същото време информация от навигационната система Джи Пи Ес (GPS) съобщава на спасителите точното местоположение на превозното средство.

С намиращите се в превозното средство се установя мобилна телефонна връзка. Ако никой от автомобил не отговори, то веднага се изпраща тревога до лекар за бърза помощ и линейка. Близо 40 000 души загиват по европейските пътища всяка година и ЕС цели да намали наполовина тези цифри с подобрени системи за сигурност като иКол.

"Между 2500 и 7500 смъртни случая могат да бъдат избегнати, ако спасителните екипи успеят да достигнат мястото на инцидента по-рано", казва депутатът от Европейския парламент Дитер Лебрехт Кох, който от години се опитва да наложи иКол.

Времето за реагиране може да бъде съкратено наполовина в отдалечените провинциални райони според поддръжниците на системата. Европейският клуб на автомобилистите е изчислил, че годишните разходи от 4,5 милиарда евро (6,5 милиарда долара) са минимални в сравнение със спестените 26 милиарда евро, които трябва да се заделят за разходи около нещастни случаи.

Досега само девет европейски страни са подписали меморандум за въвеждане до 2009 г. на спасителни станции, свързани с иКол.