Използването на частни самолети, което рязко нарасна по време на пандемията, не показва никакви признаци на спад, дори когато милиони пътници се връщат към търговските авиокомпании, а инфлацията повишава цената на чартърните полети.

По данни на компанията за авиационни данни WingX, цитирани от Financial Times, през 2022 г. глобалните полети с бизнес самолети са се увеличили с 10% спрямо предходната година, а през 2019 г. са били с 14% повече, отколкото преди пандемията. Ричард Коу, главен изпълнителен директор на WingX, коментира, че търсенето на частни самолети е било "рекордно" през последните две години.

Броят на резервациите за частни полети започна да се ускорява през 2020 г., тъй като заможните хора и пътуващите по работа се стремяха да избегнат тълпите и ограниченията, въведени от авиокомпаниите заради Covid-19. Недостигът на пилоти и съкращаването на услугите на по-малките летища също се оказват катализатор за нарастването на интереса към частните самолети.

Компаниите за частни полети продължават да отчитат силни резервации и през миналата година. От американската Flexjet, например, заявяват, че празничният сезон миналия месец е бил най-натовареният в историята на компанията. Техните колеги от EvoJets пък посочват, цитирани от FT, че резервациите за празниците са започнали два месеца по-рано от средното, тъй като интересът е бил огромен.

"Имаме индивидуални и корпоративни клиенти, които изцяло са преминали към частни полети заради намалените или ограничени търговски услуги", казва и Кени Дихтер, главен изпълнителен директор на чартърната компания Wheels Up, чиито приходи са се увеличили с 39% на годишна база.

Пътникът, съчетаващ работа и почивка, е новият любимец на авиоиндустриятаТъй като корпоративните пътувания не са се възстановили напълно, сектора все по-често разчита на т.нар. “bleisure” пътници

Изненадващо е, че търсенето остава силно въпреки нарастващите разходи и опасенията относно далеч по-високите нива на въглеродни емисии на пътник, които частните самолети отделят в сравнение с търговските или железопътния транспорт.

Идва ли краят на възходящата крива?

От Financial Times обаче посочват, че бумът на частните самолети може да достигне плато в скоро време, тъй като разходите за самолетно гориво нарастват постоянно, както и останалите. Предплатените наеми на частни самолети са се увеличили с 21% до средна цена на час от 11 748 долара от декември 2021 г. до декември 2022 г., според данни на консултантската услуга Private Jet Card Comparisons.

И все пак почти ¾ от използващите частни самолети, интервюирани от Honeywell, са категорични, че очакват тази година да направят същото количество полети. Едва 4% заявяват, че очакват да летят по-малко, добавят от изданието.