Медийна агенция Carat, част от глобалната мрежа на Dentsu Aegis Network, публикува актуализирани прогнози за развитието на рекламния пазар в световен мащаб, с предвиждане за позитивен ръст през 2016 г. и тренд нагоре през 2017 г., задвижван основно от дигиталните инвестиции.

Въз основа на данните, получени от 59 пазара в Европа, Африка, Северна и Южна Америка, Азия и Тихоокеанския регион, Carat прогнозира общите инвестиции в реклама да достигнат 548 милиарда долара до края на 2016 г., което е увеличение с 4.4% на годишна база.

Като основни причини за здравословното състояние на индустрията тази година се отчитат Европейското първенство по футбол, Олимпиадата и Параолимпийските игри в Рио, както и очакваните президентски избори в САЩ, които се смята, че ще генерират рекламни инвестиции в размер на 7.5 милиарда долара.

Докладът отчита позитивни цифри за развитие в почти всички региони през 2016 г, с особено силен ръст в Северна Америка (+5.0%) и възстановяване на руския пазар, където се очаква рекламните инвестиции да се увеличат с 6.2%. Това ще позволи да се уравновесят по-ниските прогнози за растеж на други пазари, като Бразилия и Китай.

Високите очаквания за позитивен тренд на руския пазар влияят и върху прогнозата за целия регион на Централна и Източна Европа, където се очаква ръст от 4.7% за цялата 2016 г., вместо предвидените 2.2% в доклада от март. Подобно е и увеличението за 2017 г., където прогнозирания през март позитивен тренд от 4.0% се увеличава до 5.5% на годишна база.

За България Carat запазва прогнозата си за стабилно покачване на общите рекламни инвестиции през 2016 г. с 2.5% и с 2.7% за 2017 г., като най-добре представящата се медия остава дигиталната – с ръст на годишна база от 10.6% за тази и 8.5% - за следващата година, следван от радиото (3.4% за 2017), телевизията (2.5% за 2017), списанията (2.1 за 2017) и външната реклама (1.3% за 2017).

2017 г. ще продължи да бъде задвижвана от дигиталните медии и ще достигне 570 милиарда долара, което е ръст на инвестициите от 4% в световен мащаб. Броят на държавите, в които дигиталните медии вече са основен канал в комуникационния микс и отнемат първенството на телевизията, вече са 13.

Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, част от която е и Carat, коментира прогнозата така:
„С три пъти по-бърз растеж от глобалната норма, дигиталните медии само потвърждават мястото си на ненадминат двигател за растежа на индустрията. Тъй като в основата си дигиталната икономика е по-сложна, по-бърза, и променяща статуквото във всяко отношение, именно на дигиталните медии се пада отговорността да изградят ангажираността между брандовете и тяхната аудитория, като адресират посланието им по-точно и в реално време.

В свят, в който постоянната свързаност е норма на живот, мобилните канали, социалните мрежи и онлайн видеото са елементите, които доведоха най-бързо до растежа на дигиталните инвестиции. С по-гъвкави, целенасочени и базирани на данни медия решения тези три канала успяват да управляват глада за по-пълноценни и по-силни изживявания, които брандовете могат да предоставят на потребителите си на точното място и в точното време.“