На Исландия й трябваше цяло десетилетие, за да се възстанови от икономическия колапс, причинен от световната финансова криза. Сега островната държава се готви за нови трусове и то в една от ключовите индустрии за нейната икономика, пише Bloomberg.

Туризмът и валутните приходи, които той осигурява, бяха важна част от "оздравителната" финансова стратегия на Исландия. Проблемът е, че в последните месеци се наблюдава забавяне в растежа на туристопотока, а проблемите за исландските авиокомпании започват да се трупат след период на 10-годишна експанзия.

Същото може да се каже и за банковата индустрия в страната.

В публикуван наскоро доклад на Arion Bank се посочва, че догодина Исландия може да регистрира спад в туристическите посещения след бума от последните десет години, в които те отчетоха четирикратно повишение.

На практика туризмът е основният "експорт" на държавата с 340 000 души население и заема дял от 12% в нейния брутен вътрешен продукт. В сектора са реализирани и около 20% от всички частни инвестиции.

Ефектите от евентуалната криза в туристическата индустрия ще се пренесат и върху останалите сфери на икономиката, включително и върху търсенето на работна ръка, инвестициите на имотния пазар и строителството на хотели, баланса по текущата сметка и курса на исландската крона на валутните пазари, предупреждава икономистът от Исландския държавен университет Гилфи Магнусон.

"Охлаждането" е най-забележимо във въздушните превози, тъй като исландските авиокомпании, както и останалите превозвачи в скандинавския регион и Северна Европа, се оказват притиснати от високите цени на петрола на фона на амбициозните си планове за завземане на част от трансатлантическия пазар.

Icelandair Group тази седмица бе принудена да търси помощ от облигационерите си, след занижаването на прогнозата за приходите и напускането на нейния изпълнителен директор пред два месеца.

Базираният в Рейкявик превозвач разчиташе на повишаването на цените на самолетните билети в цяла Европа, което обаче така и не се случи.

Wow Air пък е бързорастяща нискотарифна исландска авиокомпания, която, заедно с Icelandair, генерира най-голямата част от туристическия поток към страната. Тя също е обект на спекулации, тъй като наскоро набра нови средства с емисия облигации, като в същото време отмени серия от полети до Единбург, Стокхолм и Сан Франциско, оправдавайки се със закъснялата доставка на два нови самолета Airbus A330neo.

Подобни закъснения бяха регистрирани и от латвийската Primera Air, която по-рано тази седмица обяви фалит. Norwegian Air Shuttle ASA, която е един от пионерите в трансатлантическите нискотарифни въздушни превози, също отмени част от маршрутите си в опит да свие твърде раздутите си разходи.

Всички тези проблеми предизвикаха вниманието и на Исландската централна банка. Преди месец тя бе принудена да се намеси на валутните пазари и да подкрепи исландската крона, която загуби позиции заради тревогите на инвеститорите около финансовата ситуация в Wow Air.

В сряда, след публикуването на занижените прогнози на Icelandair, кроната загуби още около 1% от стойността си.

"Не е тайна, че авиопревозвачите в Северноатлантическия регион изпитват затруднения. Цената на петрола почти се удвои за последната година, а конкуренцията в сектора е много силна", заявява пред Bloomberg управителят на Исландската централна банка Мар Гудмундсон.

По думите му исландските компании страдат и от това, че разходите им за заплати, измерени в чуждестранна валута, са се повишили значително.

От централната банка прогнозират още, че през 2019 г. туризмът вече няма да е основният двигател на исландския експорт. Броят на чуждестранните туристи отчете ръст от 40% през 2016 г. и 24% през 2017 г.

За тези две години исландският БВП нарасна съответно със 7.4 и 4 на сто. Тази година се очаква туристопотокът да се увеличи с далеч по-скромните 15%.

От Международния валутен фонд пък посочват, че негативните ефекти поскъпването на кроната в периода от 2014 до 2016 г. вече се усещат от туристическия бранш.

Мар Гудмундсон обаче е категоричен, че не може да се прави сравнение с банковата криза отпреди 10 години. Според него проблемите през 2008 г. са били генерирани от финансовата система, докато сега става въпрос единствено за няколко компании, които са поели по-голям риск, отколкото са можели да понесат.

"В бизнеса това се случва постоянно", казва още той.