Между една трета и половината от населението на света е под някаква форма на блокада. Градски центрове, молове и туристически атракции пустеят, а същото може да се каже и за небето над нашата планета. Самолетите, които свързват нашия свят, събират семейства и отварят очите ни за нови хоризонти, остават почти изцяло на земята, пише BBC.

“През март обикновено очакваме да видим между 175 000 и 180 000 полета на ден,” обяснява Ян Печеник от сайта за проследяване на полети FlightRadar24. “Във всеки един момент има между 10 000 и 15 000 полета. Тези цифри паднаха значително до едва 64 522 полета, проследени на 29 март.”

Повечето самолети, които обикновено са във въздуха, в момента са по летищата. Освен множеството икономически и логистични проблеми, което това създава за авиокомпаниите, служителите и пътниците, има и един друг въпрос – къде авиокомпаниите могат да съхраняват всичките тези самолети?

Отговорът, според експерти, представлява смесена картина в зависимост от това кои са техните хъбове, какви самолети използват и инженерния капацитет за съхраняването на летателните апарати и възможността за активирането им отново след края на кризата.

Хъбове и гробища

По правило икономиката на авиокомпаниите налага самолетите да се използват колкото се може повече. За по-големите самолети, използвани за дълги полети, това означава, че трябва да летят почти 24 часа в денонощието. Ако сте авиокомпания, която използва 400-местен Boeing 777, например, в идеалния случай самолетът престоява на домашното ви летище само за слизане и качване на пътниците, натоварване на багажа, презареждане с гориво, зареждане на кетъринга, след което той излита.

Резултатът от това е, че просто няма достатъчно място на повечето летища, които са глобални хъбове, за да се паркират всички самолети, които са условно базирани там. Тези самолети обикновено не се намират там по едно и също време. В резултат на това, в момента самолетите се паркират на най-различни места.

“Някои авиокмпании използват обособени места за съхранение на самолетите си,” обяснява Печеник. Southwest и Delta Air Lines, съхранява по над 50 във Викторвил, бивша американска въздушна база в Калифорния.

Delta също така има по над 80 самолета на още две места в САЩ в Аризона и Алабама, казва Печеник.

По-големите авиокомпании събират сходни по размери самолети заедно; някои от тях имат нужда от определена поддръжка и обслужване от инженери, които са запознати с тях. American Airlines, например използва четири летища: нейните самолети Airbus A320, A321 и A330, както и Embraer E-190, са паркирани в Питсбърг.

Тълса в момента е временен дом за самолетите Boeing на American Airlines: злополучният модел 737 MAX, плюс 757, 777 и 787. През Тълса обаче e на пътя на торнадата в САЩ, което застрашава значително съхраняването им там.

В Мобайл, Алабама, където Airbus има завод, се съхраняват самолети A321 и 777 на American Airlines. В Розуел, Ню Мексико има самолети Boeing 737, 757, 767 и 777. Това е едно от известните гробища, където самолети се съхраняват в продължителен период от време преди в крайна сметка да бъдат деактивирани, разглобени за части, рециклирани. Летището преди е било голяма щатска военна база по време на Студената война.

Най-натовареното летище затваря писти, за да паркира самолетиЛетищата затварят писти, за да създадат допълнително пространство за паркиране на самолети, тъй като пандемията от коронавирус продължава значително да намалява броя на полетите в световен мащаб

Подобно на всеки паркинг на летище, тарифите, които една авиокомпания плаща, за да паркира самолетите си, зависят от това колко удобна е локацията. Мястото на по-големите и по-важните летища е по-скъпо и също така ограничено, което е причината авиокомпаниите да търсят други места. Авиокомпаниите трябва да вземат трудни решения относно това къде е по-добре да съхраняват самолетите си.

Паркинг на пистите

В Европа, някои компании оставиха на земята целия си флот, докато други поддържат по няколко самолета в готовност за връщане на хора в родината им и превоз на медицински и други товари по света. Когато става въпрос за съхранението на самолетите решенията също са най-разнообразни.

Нискотарифният превозвач easyJet, например, е паркирала 344 самолета на 30 летища. Тъй като тя обслужва основно по-кратки полети, между летища, които не са основно хъбове, това означава, че easyJet е свикнала с намирането на най-различни места из Европа, където самолетите й да прекарват нощта.

Тъй като Европа не разполага с място или супер сух пустинен климат за самолетни гробища, авиокомпаниите паркират самолетите си на най-различни летища. “British Airways има близо 40 самолет в Борнемут,” казва Печеник. “Други, като Lufthansa, паркират самолетите си на неизползвани в момента писти и в неизползвани зони от летищата.”

“Общо 700 от 763-те самолета на Lufthansa Group са на земята в момента,” заяви говорителката на Lufthansa Неда Джаафари. В този брой влизат и самолетите на Austrian, Brussels Airlines, Eurowings и Swiss.

На летището във Франкфурт, което е едно от най-натоварените в Европа, една от четирите писти в момента е приютила десетки самолети. Повечето от самолетите на Lufthansa са паркирани там, в Мюнхен и в Берлин, според Джаафари.

Грижи за самолетите

Това, което трябва да се прави по самолетите, зависи от това колко време са прекарали на земята, казва Джаафари. “Например, има ясни спецификации от производителите какво трябва да се прави при краткосрочен престой на земята или при престой до няколко месеца. При Airbus A320 например, това означава покриване на двигателите и сензорите, източване на течностите (масло, вода и керосин), изключване на електрическите системи и акумулаторите.”

В зависимост от атмосферните условия може да се наложи и повече работа, като защита от заскрежаване или силни ветрове.

Паркираните самолети, отбелязва Джаафари, трябва да се проверяват редовно, обикновено веднъж в седмицата, от квалифицирани механици, за да се гарантира, че няма поражения. По правило са необходими около 60 работни часа за изваждане от действие на самолет Airbus A320, а връщането му отново би трябвали да отнеме приблизително същото време, казва тя.

Въпреки че времето варира за всеки модел, това означава, че връщането на въздушния трафик ще е постепенно и няма да стане изведнъж. Някои самолети пък може въобще да не се завърнат в небето.

На фона на несигурността, кога ще е безопасно да се вдигнат блокадите по света е също толкова неясно колко от всичките тези самолети ще са необходими по време на фазата на възстановяването и колко скоро. Търсенето на много места е все още на дъното: по-рано този месец, на 2 април, от летището на Хонконг са излетели едва 349 самолета.