За да разберете как китайските потребители променят света, погледнете колко от тях напускат Китай. Става въпрос за туристите, чиито брой нараства експлозивно със всяка изминала година, пише Bloomberg.

Към днешна дата едва 5% от гражданите на Поднебесната империя притежават задгранични паспорти. За сравнение, в Съединените щати този дял достига 40 на сто, което означава, че потенциалът на изходящия туристопоток от Китай остава много силен. А компаниите, които печелят от това, съвсем не се изчерпват с големите китайски туроператори.

В техните редици се нареждат водещи хотелски вериги, като Marriott, електронни платформи за резервации, като Ctrip, и дори инвестиционни фондове с фокус върху туристическата индустрия.

Докато в Съединените щати дебатите, посветени на китайската икономика, се въртят около цената на стоманата и производството на евтини стоки за бита, то в самия Китай водещата тема отдавна е друга - силата на потребителското търсене и сектора на услугите. Първоначално това беше местен феномен, но постепенно той започна да оказва своето влияние извън границите на страната.

Много икономисти се съмняват в достоверността на данните, изнасяни от официалните статистически служби в Китай. Ето обаче какво показва статистиката на Световната туристическа организация към ООН - разходите на китайците, пътуващи в чужбина, достигат сумата от 261 милиарда щатски долара през 2016 г.

Това представлява дял от 21% на световния пазар на туристически услуги и ръст от 12% спрямо предходната 2015 г. Сравнението с показателите отпреди 10 години показва повишение от 11 пъти. Броят на китайците, които пътуват зад граница, пък се е увеличил с 6% на годишна база, до общо 135 милиона души през 2016 г.

Всичко това все повече затвърждава първата позиция на Китай в световната класация на най-важните изходящи дестинации - титла, която страната държи от 2012 г. насам.

Как се стигна дотук?

До голяма степен, както при повечето реформи в китайската икономика, корените могат да бъдат открити в политиката на либерализация, водена от Дън Сяопин през 80-те години на миналия век. Най-сериозен тласък обаче дава държавната програма за одобрение на международните дестинации, която стартира през 1995 г.

На практика тя разрешава организираните пътувания на малки групи туристи в определени държави, като списъкът на дестинациите се одобрява периодично от правителството.

Китайската туристическа индустрия преминава през три ключови фази от своето развитие. От средата на 80-те до началото на 90-те години на миналия век тя се свежда до еднократни визити в съседните на Китай държави, като най-често става въпрос за семейни пътувания.

Командировките и разменените гостувания за културен и научен обмен също са били разрешени на държавно ниво.

Впоследствие, с въвеждането на одобрените туристически маршрути през 90-те години, лицензираните туроператори започват да предлагат туристически пакети срещу заплащане за групови пътувания, в които влизат няколко различни дестинации. Обикновено програмата на тези визити включва кратка разходка из забележителностите на емблематични градове в Европа, Азия и Америка, заснемане на фотографии и пазаруване на подаръци за семействата и техните близки.

По това време китайските туристи все още нямат пряк достъп до местните култури или пък възможността сами да организират пътешествията си. Отчасти това се дължи на все още ниските доходи, строгата организация и претрупания график на пътуванията от страна на туроператорите и не на последно място - на езиковата бариера.

От 2010 г. насам нещата се променят с изключително бързи темпове - доходите на китайските домакинства се повишават, бюрокрацията при издаването на международни визи намалява, а маркетинговите усилия на държавите-домакини правят организацията на международните туристически пътувания много по-лесна за китайците.

Някои от тях отдавна предпочитат сами да чертаят плановете си за ваканцията и да "експериментират" с по-екзотични дестинации и преживявания, извън традиционното меню на туристическите брошури. Тази група е съставена основно от т. нар. "милениуми" - хората, родени през 80-те и 90-те години на миналия век.

Те вече не се интересуват само от снимки на забележителности и пазаруване, а от много други аспекти на едно пътуване - в това число изучаване на историята на държавите и запознанство с техните култури.

Туризмът като държавна политика

Президентът Си Дзинпин активно насърчава ръста на изходящия туризъм, тъй като вижда в него един от "меките" инструменти за увеличаване на китайското влияние по света. Освен това държавната политика включва известно "насочване" на туристическия поток, в зависимост от "температурата" на дипломатическите отношения с една или друга държава.

В крайна сметка, ръстът на доходите у дома води до повече средства, похарчени в чужбина.

Експлозивният ръст в потреблението на интернет, социалните мрежи, мобилните приложения и електронните разплащания прави живота на потребителите много по-лесен. Разбира се, това не важи само за Китай, но в още по-голяма степен подчертава уникалната позиция, която страната има на световната туристическа карта.

От гледна точка на инвеститорите, туристическият бум в Китай е важен, защото променя икономическата карта не само в отделни региони, но и в цели сектори от икономиката. Хотелските вериги, електронните платформи за резервации и пътувания, авиокомпаниите, производителите и търговците на луксозни стоки са само част от компанините, чиито финансови отчети пряко се влияят от китайския туристически поток.

Борсово търгуваният фонд PowerShares Dynamic Leisure and Entertainment инвестира в акциите на точно такива компании, които печелят от развитието на туристическата индустрия.

Какво предстои?

Оказва се, че увеличаването на туристопотока предшества ръста на китайските инвестиции и потреблението в отделните дестинации. Това е пряк път и към създаването на нови работни места в градовете и държавите, които са интересни за гражданите на Поднебесната империя.

За по-малките и по-бедни държави, като Камбоджа например, този процес може да бъде от решаващо значение.

Въпреки скептицизма на инвеститорите по отношение на официалната китайска статистика, ръстът на доходите на китайските домакинства ясно се вижда в данните за задграничните им пътувания.

Със сигурност не всичко е розово и много неща могат да се объркат, когато става въпрос за бъдещето на Китай, но картината на изходящия туристически поток поне отчасти разбива мита, че китайската икономика е просто една къща от карти, построена върху огромен дългов балон.

Следете броя на задграничните паспорти и темповете, с които той расте, съветват експертите на Bloomberg.