В края на тежката рецесия, хората пестят повече, харчат по-малко и преосмислят принципите, които са били водещи за средната класа в последните 40 години.

Изданието US News обобщава как се е променило мисленето на потребителите в последните 2 години не само в САЩ, но и по света като цяло:

По-малко кредити. Повече кеш. Използването на кредитни карти намаля рязко в началото на 2009, дори и в САЩ, където гражданите са свикнали да пазаруват на кредит, след което се стабилизира за кратко и отново се спусна надолу. Като цяло, потреблението не е спаднало много, което означава, че хората купуват, но по-скоро с налични средства, отколкото с кредитни карти.

Краят на месечното разплащане. До скоро мнозина не се притесняваха да харчат на кредит, стига в края на месеца, доходите им да можеха да покрият месечната вноска по картата. Това обаче вече не е така. Все повече хора виждат, че идеята да се живее „месец за месец" е лоша.

По-подозрителни. Банките съсипаха икономиката, след което спряха да дават кредити и увеличиха таксите. Правителството оказа помощ, но не попречи на Уолстрийт да раздаде големи бонуси. Безработицата расте. В резултат, доверието на хората в банките, големите корпорации и обществените институции намалява.

Разчитат на себе си. След като не можете да разчитате на другите, ще трябва да се образовате и да разчитате на себе си. Освен, че работят повече по квалификацията си, хората все повече започват да вършат сами някои неща, за които преди са разчитали на професионални услуги.

Лоялността към марките намалява. Милиони хора по света, които преди да са били лоялни на дадени марки, започват да се задоволяват с по-евтини заместители. Оказва се, че качеството на някои по-малко известни продукти не винаги е ниско и компаниите, произвеждащи по-скъпи стоки, ще трябва да се постараят, за да задържат клиентите си.

По-малко е по-добре. Всичко става по-малко - от бюджетите на домакинствата до амбициите на хората. Всички искат да плащат по-малки сметки, купуват по-малки коли, харчат по-малко в ресторанти и супермаркети. „Колкото по-малък е хранителният магазин, толкова по-малко харча," казват анкетирани. „В големите магазини има и прекалено много опции за едно и също нещо на високи цени".

Под наем. Обществото на собствениците си отива. След рекордния брой иззети имоти от банките за неплатени вноски, хората се ориентират все повече към наемите. През 2004-2005 в САЩ около 70% от домакинствата живееха в собствени жилища, но този процент пада и се очаква да е под 60% в края на десетилетието. Философията на наемите се простира и до други неща, освен жилища, като коли, мебели и др.

Ходенето по магазините" като средство за забавление изчезва. Доскоро „ходенето до мола" беше повсеместно забавление за през уикенда. С намаляващата покупателна способност обаче, хората се ориентират към по-евтини удоволствия.

Closet shopping" набира популярност. Closet shopping е американски жаргон - това е когато домакините изваждат захвърлени в килера (мазето, тавана) вещи или дрехи. „Всеки път, когато реша, че ми е нужно нещо ново, първо проверявам килера. Понякога сама се изненадвам, че откривам там нещо старо, което все още става за ползване", споделя читателка на US News.

По-малко грижа за здравето. За съжаление, тази тенденция не е положителна. Хората се грижат по-малко за себе си, режат разходите за профилактика, витамини и дори за лекарства, ако не са жизненоважни. Това може да ви изиграе много лоша шега в бъдеще, предупреждават медици.

Пазаренето се връща на мода. На мнозина вече не им е неудобно да си искат отстъпка в магазина. Все по-популярни стават и сайтове, където хора си препродават вещи и всякакви други продукти и се договарят онлайн за цената.

Понятието „успех" се преосмисля. До скоро успехът се измерваше в това, колко пари има човек и колко души работят за него. Подобна показност вече не само, че е на мода, но и на нея се гледа с лошо око.