Не само автомобилната индустрия може да пострада от възхода на електромобилите. Той може да постави под заплаха и бензиностанциите - във вида, в който ги познаваме.

Електромобилите ще донесат големи промени за компаниите, които преработват петрол в горива и за търговците на дребно, които продават най-различни неща на бензиностанциите.

Компаниите, които произвеждат цигари, енергийни напитки и други артикули, също може да бъдат принудени да си търсят нови канали за продажби, пише WSJ.

Да притежаваш бензоностанции отдавна не означава да продаваш само горива – те печелят почти също толкова пари от продажбите на снаксове и енергийни напитки, колкото и от бензин.

Бензиностанциите допринасят със 75% за продажбите на цигари и 60% за продажбите на енергийни напитки в САЩ, според доклад на Morgan Stanley.

“Основен канал на дистрибуция на тези продукти може да бъде разрушен,” според анализаторите на банката.

Компании, като Altria Group, която притежава Philip Morris USA, Monster Beverage и PepsiCo, може да бъдат засегнати до известна степен, според анализаторите.

Има най-различни мнения за това колко популярни ще станат електромобилите. Според анализаторите на Morgan Stanley, навлизането им ще нараства.

Те смятат, че до 2040 г. електромобилите ще съставляват 70% от продажбите на леки коли в САЩ, а с тях ще се навърта близо половината от изминаваните по пътищата километри.

Не е ясно дали решението за бензиностанциите е да предоставят възможност за зареждане на електормобили. Повечето притежатели на автомобили (около 80%) ги зареждат у дома, често нощем.

Това е бавен процес, който отнема няколко часа, но е по-евтино, отколкото зареждането на публична станция, а едно зареждане обикновено е достатъчно за цял ден.

Това може да се промени, ако се построят повече публични станции за бързо зареждане и ако цените паднат. Ресторантите може да се окажат “идеално позиционирани” да се възползват от срокове на зареждане между 10 и 30 минути, смятат анализаторите.

Новините за магазините и стоките, които те продават, обаче не са изцяло лоши. Дори и днес едва около 50% от продажбите в магазините на бензиностанциите се генерират от хора, които са спрели, за да зареждат гориво.

Намиращите се в предградията и в кварталите бензиностанции може би трудно ще привлича шофьори, които зареждат електромобилите си у дома, но на шофьорите ще им се налагат да зареждат (и да си купуват различни неща) на станциите по пътищата и магистралите.

Станциите в градските райони може пък да привличат клиенти, които стигат до тях пеша и да обслужват шофьори на таксита и на Uber.

Според анализаторите повечето пушачи вероятно ще си намерят други места, откъдето да си купуват цигари.

“Предвид пристрастяващото свойство на цигарите и предишния опит, не очакваме значителен ефект върху продажбите на тютюневата индустрия,” казват анализаторите на Morgan Stanley.