Последните години бяха тежки за авиоиндустрията и 2016 не беше изключение, пише ВВС.

Тя беше изправена пред всякакви предизвикателства - спада, а сега възможното повишаване на цената на петрола, множество трагедии, включително инциденти с EgyptAir през май и с бразилския футболен отбор Чапекоензе през ноември, без да броим заплахата с телефоните на Samsung, които се взривяваха и трябваше да бъдат забранени на борда.

В същото време няма да е пресилено да кажем, че в действителност миналата година беше най-сигурната в историята на съвременната авиация. Но да погледнем към бъдещето. Какви ще бъдат тенденциите в авиацията през 2017 г.? Ето някои от тях.

Свръхзвукови самолети

Помните ли Concorde? Минаха повече от десет години, откакто този вид самолети бяха спрени от движение. Но британският милионер Ричард Брансън търси начин да върне ерата на свръхзвуковите полети и да ги направи достъпни за масовата публика.

Неговата компания Virgin Galactic работи с компанията Boom за разработването на ХВ-1, който е смятан за най-бързия самолет в ерата на гражданската авиация. Друг гигант в авиацията, американската компания Boeing, разработва заедно с компанията Lockheed Martin друг подобен самолет, но Брансън се надява да представи първи своя модел.

Прототипът, наречен Baby Boom, ще бъде тестван през първото полугодие на тази година. Очакванията са той да започне да лети едва през 2023 г.

Според информацията на Boom и Virgin Galactic, скоростта му е с 10% по-висока от тази на Concorde, който летеше два пъти по-бързо от скоростта на звука, и почти три пъти по-висока от скоростта на нормалните полети.

Смята се, че самолетите на Boom могат да превозват 40 пътници и да стигат от Лондон до Ню Йорк само за три часа и 15 минути. Цената на билета ще бъде близо 2800 долара.

Печалби

Очаква се цената на горивото да се повиши, но авиокомпаниите ще продължат да генерират печалби, както и през 2016 г. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира, че авиоиндустрията ще постигне приходи от близо 29 млрд. долара през 2017 г., което означава, че ще е на печалба за трета поредна година. Миналата година тя беше 35.6 млрд. долара.

„Последните три години бяха най-добрите в историята на индустрията, въпреки несигурността, пред която сме изправени. След толкова години работа за преструктуриране на индустрията и бизнеса секторът сега е много по-гъвкав“, каза пред ВВС президентът на IATA Александър Дьо Жуниак.

По-дълги маршрути

Сега трябва да забравим сравняването на размера на самолетите и да се съсредоточим върху разстоянието между градовете и коя авиокомпания ще спечели титлата за оператор на маршрута с най-голямо времетраене.

В момента короната се държи от Emirates с маршрута между Дубай (ОАЕ) и Оукланд, Нова Зеландия. Полетът трае 16 часа и 5 минути на отиване и 17 часа и 25 минути на връщане.

Но конкурентът й Qatar Airways скоро ще й отнеме първенството, което пусне полета си без спирания от Доха, Катар до Оукланд, покривайки разстоянието от 14 542 км за 17 часа на отиване и 18 часа и половина на връщане.

В момента, от гледна точка на километри, рекорда държи Air India с нейния полет между Делхи и Сан Франциско, който покрива разстояние от 15 300 км, но трае само 14 часа и половина.

Преживявания без претенции

Air France ще започне тази година плана си за покоряване на азиатския пазар с повече полети до континента и в същото време възнамерява да каца на повече летища в САЩ. На фона на доминацията на Ryanair и Easyjet на голяма част от европейския пазар, много компании поглеждат към трансатлантическите полети, за да генерират печалби.

Например исландската Wow Air пуска пакетни пътувания към САЩ през 2017 г. Идеята е да се съберат четири полета на седмица от Рейкявик.

Повече пространство, но ще струва по-скъпо

Традиционната класификация, която познаваме, е на три класи: първа, бизнес и икономична. Но вече има и малка промяна: премиум икономична класа. Вече се пътува в задната част на самолета, но се печели малко пространство, добро обслужване и няколко комплимента от авиокомпанията.

В края на 2017 г. американската авиокомпания Delta ще предлага в международните полети на дълги разстояния в новия Airbus A350 опцията Delta Premium Select. Определението, което й дава авиокомпанията, е „повече място на седалката, между седалките, одеяло, възглавница и подарък“. Разбира се, ще бъде по-скъпо: почти три пъти повече от билета за икономична класа.

Нови дрехи за екипажа

При пътуванията след Втората световна война пътеката между седалките в самолетите се превърна в нещо като моден подиум за бляскавите стюарди и стюардеси. Сега някои авиолинии искат да се наложат в тази област със създаването на нови костюми и рокли за екипажа си.

Например, Hawaiian Airlines промени униформите на служителите си за първи път след 2008 г., докато Delta работи с дизайнера Зак Посен за своите униформи. Delta информира, че 60 000-те й служители ще бъдат облечени в „пъстра смесица от цветове, като лилаво, червено и сиво“.

Снимки: Pixabay.com