Пристрастяването към социалните мрежи не е мит, а съвсем реален проблем, разкрива изследване на учени от Michigan State University.

Изследването, което е публилувано в научното издание Journal of Behavioral Addictions, посочва, че хората, които използват постоянно социалните мрежи, често демонстрират някои от поведенческите признаци, характерни за хора, пристрастени към кокаин или хероин, предава TechCrunch.

Учените помолили 71 участници в изследването сами да определят колко често използват Facebook.

След това участниците участват в нещо, наречено „Задача за хазарта в Айова“ (IGT) - класически инструмент за изследване, който оценява до каква степен вземането на решения е влошено.

Тестът поставя четири виртуални тестета с карти, които носят съответно наказания или награди, карайки участниците в изследването да теглят карти от тестетата с цел увеличаване на тяхната виртуална печалба.

„Участниците са информирани, че някои тестета са по-добри от други и ако искат да се справят добре, трябва да избягват лошите тестета, избирайки карти от добрите колоди”, се уточнява в изледването.

Това, което откриват учените, е показателно.

Участниците в проучването, които са посочили, че използват Facebook прекалено често, са се представили по-зле от тези, които не използват толкова често социалната мрежа, като постоянно посягали към двете „лоши” тестета с карти, които обещават моментални печалби, но в крайна сметка водят до загуби.

Разликата в поведението е значително видима в последния етап на теста, тъй като участниците имат достатъчно време да наблюдават тестетата с карти, знаейки кое тесте носи най-голям риск.

Тестът IGT се ипозлва в множество случаи – от пациенти с мозъчни проблеми до такива със зависимост от хероин, но използването на метода за проверка на проблемите, идващи от зависимостта към социалните мрежи, е нещо ново.

Facebook: Драги потребители, продуктът сте виеКогато използвате продукт, за който не плащате, то най-вероятно истинският продукт сте вие


Проучването не е много подробно, но дава добри насоки.

В идеални условия учените биха могли да наблюдават сами до каква степен участниците са пристрастени към социалните мрежи, вместо да разчитат на тяхната самооценка. Освен това, настоящото изследване проучва само потребителите на Facebook, вместо да обхване всички налични социални мрежи в интернет.

Учените посочват, че са заложили на Facebook, защото е най-популярната социална платформа в света, но допускат, че при тест с други сайтове резултатите ще са сходни.

Така или иначе, изследването ясно показва, че прекомерната употреба на социални мрежи вреди на ясната преценка и води до промени в поведението, като все още не знаем до каква степен се проявяват тези симптоми.

Нещо повече - поради методологичния характер на поведенческите изследвания и често изключително продължителния процес на публикуване, вероятно още дълго време няма да знаем точните изводи от изследванията, свързани с употребата на социалните мрежи.

Последното изследване обаче дава представа, че интернет и социалните мрежи оказват реално въздействие на поведението на потребителите. Засега обаче няма как да видим цялата картинка, така че ясно да бъдат дефинирани проблемите, свръзани с прекомерната употреба на социалните платформи.