Хати Пармътър, която е писател на свободна практика и "дигитален номад", казва, че ѝ се е налагало да пише седем статии на задната седалка на един миниван. Това, разбира се, не е идеалният офис, но тя се е озовала там, защото свободата да пътуваш и да работиш едновеременно не винаги се асоциира само с коктейлите и лаптопа на някой плаж, пише електронното издание Lonely Planet.

Т. нар. "дигитални номади" са хора, които могат да работят буквално отвсякъде. И то не защото някой ги принуждава да местят "офиса" си постоянно, а защото са избрали този начин на живот.

Това е ежедневие, което за много хора е синоним на свободата, но в същото време то идва с някои неизбежни неудобства и изисква високи умения за приспособяване към околната среда.

През изминалата година, на фона на глобалната пандемия от COVID-19 огромен брой хора по света започнаха да работят онлайн. Само че почти никой не пътува на дълги разстояния.

Така или иначе голяма част от работния процес беше изнесена извън офиса, което сблъска милиони хора с реалността на ежедневието на "дигиталните номади". Макар и не точно в номадския смисъл на това определение.

За да бъдете успешни в подобна среда обаче е нужно да спазвате определени правила, смятат експертите. Ето и най-важните от тях:

1. Изгответе стриктен график и списък на задачите

Преди да бъде принудена да остане във Великобритания за неопределен период от време в резултат на пандемията, Кристина Джоунс работи като професионален пътешественик и то с необичайно превозно средство - нейния кон.

За нея е важно да приоритизира свободното си време, което означава, че се стреми да не работи повече от четири часа на ден. Това обаче изисква някои саможертви, включително и приемането на 6- или 7-дневна работна седмица.

Без да разполага с офис и съответно с пряк ръководител, който да напомня за спешните задачи, работният график става доста гъвкав. Това обаче не винаги е нещо позитивно, смята Джоунс.

По думите ѝ едно от най-важните неща за дигиталния номад, е да разполага с детайлен списък на всичко, което трябва да свърши през деня и да се фокусира върху изпълнението му. В противен случай много бързо начинанията му ще бъдат изправени пред провал.

2. Намерете начин да се мотивирате сами

Даниеле Болц е автор на подкаста Mudlark и в същото време се занимава с изработване и търговия с различни ръчно изработени стоки и мебели. Тя прекарва голяма част от работния си ден в движение и твърди, че малките "награди", които сама си осигурява, държат мотивацията ѝ висока.

Според нея е важно в средата на деня да си осигурите време за себе си и да правите само неща, които обичате.

За Хати Пармътър това е йогата, на която тя посвещава поне по половин час всеки ден.

По думите ѝ физическите упражнения по време на работа помагат много за концентрацията и освобождават голяма част от натрупания в ежедневието стрес.

10 начина да победим депресията в понеделникВсичко започва от уикенда


3. Осигурете си работно пространство, което да е само ваше

Когато работите в офиса, вероятно отделяне време за подреждане на бюрото си, за поставяне на снимки, сувенири или други неща, които го правят уютно, а вас - по-продуктивни.

Необходимо е да направите същото и у дома. Вместо да направите така, че да превърнете цялата си къща в офис, е по-добре да се фокусирате върху малко пространство, което обаче да е посветено само на работата.

Според Даниеле Болц то трябва да е просто, практично и най-вече приятно от естетична гледна точка.

4. Ъпгрейдвайте оборудването си

Майк Свигунски е основател на професионалната платформа GlobalCareer.io, която е фокусирана върху служителите, работещи дистанционно. По думите му хардуерът, който използваме за изпълнение на служебните задължения, е изключително важен.

Той акцентира върху своя компютър и върху шумоизолиращите слушалки с достатъчно качествен микрофон.

"Слушалките са важни не само за концентрацията и слушането на музика, но и за доброто качество на видеоконферентните разговори", обяснява той.

Ако сте мислили по въпроса да поискате от шефа си по-модерен лаптоп, може би сега е точният момент за това. А ако смятате, че качествените слушалки ще подобрят вашата продуктивност (повечето дигитални номади твърдят, че това наистина е така), то си струва да направите и този ъпгрейд.

5. Изберете си подходящ музикален фон

Ако цялото семейство си е вкъщи, когато се налага да работите, по всяка вероятност сте изправени пред голям брой разсейващи фактори.

Оказва се обаче, че ако живеете самостоятелно, пълната тишина също може да бъде разсейваща.

Подходящият саундтрак и хубавите слушалки със сигурност ще ви помогнат да се изолирате от околната среда и да останете фокусирани.

Вече има и приложения, които разработват музикални колекции, предназначени конкретно за подпомагане на работния процес. Там едва ли ще откриете любимите си хитове.

Brain.fm е платформа за "работен" саундтрак, който се базира на научни изследвания и активира мозъка по начин, който го прави по-продуктивен.

По принцип дигиталните номади обожават кафенетата и публичните пространства, които са едновременно оживени и предразполагащи към концентрация. Но в момента по-голямата част от тях са затворени, така че трябва да се ориентирате към техните заместители.

За щастие, в онлайн пространството някои хора са помислили и за това - има приложения, които предлагат шумов фон, наподобяващ този в заведенията.

Островна държава търси желаещи да работят дистанционно от раяОстровната държава Антигуа и Барбуда се присъединява към растящия списък с дестинации, които търсят дигитални номади с желание да работят от рая


6. Бъдете честни с колегите си

Времената, в които живеем, са тежки за всички. Дори да успеете да изградите перфектния работен кът и да приложите всички от гореизброените съвети, продуктивността и мотивацията ви в даден момент може просто да се изпарят.

Тогава най-доброто решение е да бъдете откровени с вашите колеги и с работодателите си.

Задачата на мениджърите, които управляват екипи от много хора, работещи дистанционно, се усложнява значително. Защото телефонните разговори и видеоконференциите не винаги разкриват пълната картина на настроенията в колектива.

Джесика Шислър е създател на приложението The Vanlife App - то е предназначено именно за хората, които прекарват по-голямата част от работното си време онлайн. По думите ѝ отделянето на време за неформални разговори между колегите е от ключово значение за дългосрочата стабилност в работните отношения.

"Най-полезният съвет е да бъдем добри със себе си и с околните, за да можем всички заедно да се справим с трудностите", казва още тя.