Китай нае от Северна Корея за срок от 10 години док в пристанището на севернокорейското пристанище Раджин, като получи директен излаз в Японско море, съобщи в сряда китайският Global Times.

Вестникът не посочва сумата, която КНДР ще получи за арендата на своя територия.

От китайска страна управлението на дока под номер един в пристанището Раджин ще се заеме частна компания, която вече започна работата по създаването на необходимата инфраструктура, изграждането на складове и реконструкция на дока.

По предварителни оценки инвестицията ще е в рамките на 26 млн. юана (3.8 млн. щатски долара). В сметките не влизат разходите по реконструкцията на 50-километровия пътен участък, свързващ територията на Китай и пристанището в Северна Корея. Според наблюдатели пътната инфраструктура се намира в плачевно състояние, което може да се окаже препятствие пред доставката на товари.

Според оценки на китайски експерти, условията по придобиване на място в пристанището на Раджин, са крайно изгодни за Китай. Благодарение на новото споразумение Поднебесното царство получава директен излаз към Японско море, скрито за него преди столетие, отбелязва изданието.

Според местни специалисти придобиването на дока под аренда ще даде преди всичко мощен стимул за икономическо развитие на китайската провинция Дзилин, граничеща с КНДР.

„Пристанището ще е логистичен хъб и ще облекчи маршрутите на международна търговия в региона, особено за провинцията", цитира вестникът думите на изследователя на проблемите в североизточна Азия към Института на съвременни международни отношения на Китай Ян Боцзян.

По-специално откриването на китайския кей ще развие търговските отношения в региона с Русия, Южна Корея и Япония.

Само за сравнение, досега, за да се доставят стоки от китайския град Далиен (източна провинция Ляонин) в японското пристанище Нигата са били необходими четири дни. С директния излаз на Китай до Японско море преносът ще отнема не повече от 10 часа.