Поскъпването на суровините и материалите кара много от мениджърите на китайските фабрики да отлагат разширяването на производството въпреки силното търсене на пазара, пише Bloomberg.

Производителите са на мнение, че нормата на печалба в момента е ниска, а несигурността остава висока. Това е и основната причина, поради която не са склонни да инвестират в нови производствени мощности.

Промишленото производство в Поднебесната империя в периода от януари до април тази година е с 0.4% по-ниско от това през 2019 г., показват данните на статистиката.

Секторът генерира голяма част от китайския брутен вътрешен продукт, поради което свиването представлява заплаха за икономическия растеж. Прогнозите за 2021 г. са БВП на втората най-голяма икономика в света да нарасне с 8.5 на сто.

В същото време отказът на китайските промишлени предприятия да увеличават продукцията си се превръща в проблем и за глобалната икономика, която е изправена пред недостиг в предлагането и рязко поскъпване на много стоки и компоненти.

Според икономистите на Citigroup отлагането на инвестициите от страна на китайската индустрия може да доведе до спад на вноса на оборудване от Япония и Германия. А това със сигурност ще окаже влияние и върху техните икономики.

Един от основните проблеми за китайската промишленост е свръзан с доставките на сурови. За покупките на мед и други индустриални метали вече се изисква предварително плащане, докато преди това мениджърите са плащали месеци след доставката. Това поставя под натиск паричните потоци на компаниите и тяхната ликвидност.

В същото време цената на тези суровини също се повишава с двуцифрени темпове от началото на годината. В подобна ситуация за мениджърите е трудно да разширяват производствените си мощности и да наемат нови служители.

Как ситуацията в китайския футбол отразява проблемите на икономиката? Оказва се, че стратегията, която позволява бързото изграждане на скоростни железопътни линии, се проваля във футбола

Индустрията на Китай е зависима и от вноса на определени компоненти, които в момента са дефицитни. Производителят на електромобили Nio беше принуден да затвори един от заводите си преди месец заради недостиг на чипове.

Вътрешното потребление в Поднебесната империя се възстановява с по-бавни темпове от очакваното, което също представлява проблем за индустрията. Компаниите, които са ориентирани основно към износа, работят на пълния си капацитет, но тези, които са фокусирани върху вътрешния пазар, не се радват на толкова силно търсене.

Показателите на бизнес климата сред представителите на малките и средните китайски предприятия все още са под нивата от 2018 и 2019 г. Търговският конфликт със Съединените щати продължава да играе ролята на "спирачка" за инвестиционните им планове.

Миналата година държавните предприятия получиха нареждане от правителството да увеличат своите инвестиции. През 2020 г. ръстът на вложенията в този сегмент достигна 5.3%, което надвишава значително този в частния сектор (1%).

Транспортните проблеми също не са за подценяване. Недостигът на корабни контейнери доведе до забавяне на много от доставките през пристанищата. Някои поръчки дори бяха отменени заради невъзможността да бъдат доставени.