Китайските авиокомпании трябва да назначават по 100 пилота на седмица, при това в продължение на следващите 20 години, за да могат да задоволят повишеното търсене на услугите си.

За да се справят с недостига на пилоти, компаниите отправят атрактивни предложения на чужденци.

Пилотът на United Airlines Джакомо Паломбо посочва пред Bloomberg, че всяка седмица е бомбардиран от предложения от китайски компании. От Qingdao Airlines предлагат заплата от 318 хил. долара, а офертата на Sichuan Airlines, която лети до Канада и Австралия, е за 302 хил. долара.

Сумите са без данъци, тъй като в предложенията и на двете авиокомпании се предвижда плащането им от страна на работодател.

Офертите на китайските компании днес за старши пилотите са с около 50% по-високи от това, което те могат да печелят в Delta Air Lines. Пилотите от Бразилия и Русия пък могат да учетворят заплатите си, при положение че преминат към китайски работодател, посочва президентът на Wasinc International, който в момента работи с няколко китайски компании като Chengdu Airlines, Qingdao Airlines и Ruili Airlines.

„Когато попитаме китайска компания: „От колко пилота имате нужда?“, те отговарят: „О, можем да назначим толкова, колкото ни доведете".

Новите пилоти в китайските компании, които предпочитат да живеят извън Китай, печелят по-малко, но пък им се предлагат безплатни полети за посещения на семействата им. При подписването на договор всеки от чуждестранните пилоти получава еднократен бонус, както и допълнително възнаграждение за извънредните часове работа.

По-рано през годината Рос видял месечния чек на пилот, който постъпил наскоро на работа в Beijing Capital Airlines, като той бил на стойност 80 000 долара. „Помислих си – от грешната страна на бизнеса съм. Те могат да живеят като царе“, казва още той в интервю от Виена, където провежда събеседвания с кандидати за Chengdu Airlines.

За сравнение, средната заплата на щатските пилоти днес е 209 хил. долара. Пилотите за вътрешните полети пък получават около 25 000 долара месечно, сочи изследване на пилотската организация.

Бумът в Китай е наистина впечатляващ. Броят на авиокомпаниите само за последните 5 години е нараснал с 28%, до 55, а самолетите отчитат троен ръст до 2650. Броят на превозените пътници за последната година се е увеличил с 11%.

Да, китайските компании заплащат до 5 пъти повече от конкурентите си в Азия, но за да започнеш работа там, са нужни около 2 години. Именно това е големият проблем – бюрокрацията в страната, като за този период работниците могат да получат всички необходими документи, разрешение за работа, медицински прегледи и др.

В момента от VOR Holdings търсят пилот с месечна заплата от 21 333 долара, а Xiamen Airlines са готови да ви предложат 27 666 долара на месец.

Въпреки изгодните оферти, много малко от опитните пилоти желаят да започнат работа в Китай. Една от причините е, че сигурността там е по-ниска от средното ниво в световен мащаб. Броят на инцидентите тук е 3.2 на 1 млн. спрямо 1.8 на милион средно за света.

Именно това е и ценното за китайските компании. Добавянето на опитен чуждестранен пилот в кокпита е като бонус за пасажерите им. Данни на Boeing сочат, че в следващите две десетилетия Китай ще има нужда от 6330 нови самолета на стойност 950 млрд. долара.

Недостигът на пилоти в страната може да се измери по още един начин. Една от местните компании Chengdu споделя пред Рос: „Можем да отидем на всяко място по света, където ни намериш поне 15-20 кандидати за работа .“