През 2018 г. Джин Гуоуей, който е роден в едно от селата в китайската провинция Юнан, е затънал в дългове и изкарва прехраната си, продавайки плодове на туристите по улиците на Лиджян.

Днес той е известен като Брат Нар (от англ. - Brother Pomegranate) и е истинска интернет сензация с над 7.3 милиона последователи.

През 2020 г. Гуоуей е реализирал онлайн продажби на стойност 300 млн. юана, или около 46 млн. долара. В един момент от кариерата си той продава нарове на стойност 6 млн. юана (почти 1 млн. долара) за 20 минути, пише Bloomberg.

Китайският фермер обаче не е единственият, който преминава от традиционните канали за продажба към интернет пространството. Все повече земедерлски производители в Поднебесната империя предпочитат да продават продукцията си директно на своите клиенти, като им я представят в livestream излъчвания или кратки видеоматериали в социалните мрежи.

Приходите, генерирани от този тип канали във видеоплатформата Douyin (китайската версия на TikTok), която е собственост на Bytedance, бележат ръст от 15 пъти спрямо миналата година.

Гуо Ченчен също е фермер и продава своята продукция по интернет. Тя има 2.5 милиона последователи в Douyin, където заснема видеоматериали от семейната ферма, показва как се прибира реколтата, а потребителите могат да пазаруват директно от нея посредством линк на ераните си.

Преди тя използвала търговската платформа на Tencent WeChat, където получавала по стотина поръчки на ден. Днес, с помощта на живите видеовръзки, обслужва по над 50 000 поръчки на месец, които са в размер на 1.4 млн. долара.

Гуо и Брат Нар са част от хората, които олицетворяват тенденцията за завръщане на китайците от големите градове по родните им места. По данни на видеоплатформата Douyin 54% от нейните т. нар. "селски инфлуенсъри" са именно млади хора, завърнали се от градовете в по-малките населени места.

По време на пандемията от COVID-19 този процес се ускори. Заради ограниченията и противоепидемичните мерки над 23 милиона китайци, които по принцип живеят като мигранти в големите градове, бяха принудени да останат в родните си места.

Заради транспортния хаос продукцията на земеделците започна да залежава, докато в същото време огромното мнозинство от китайските домакинства започнаха да си готвят и да се хранят основно вкъщи. На този фон онлайн продажбите на пресни плодове и зеленчуци преживяха истински бум, а фермерите постепенно се превърнаха в интернет предприемачи, пише още изданието.

"В селата дори и най-обикновените дейности са интересни за широката публика в интернет и могат да генерират интересно визуално съдържание. Градските хора не познават този начин на живот и им е интересно да го наблюдават", казва един от продавачите на плодове в китайските социални мрежи.

Означава ли наистина вече нещо това да си “инфлуенсър”?Ако преди няколко години можехме да говорим за „ерата на инфлуенсърите“, то днес навлизаме в “пост-инфлуенсърска” ера, в която доверието в тях (и помежду ни) и пренасищането на това понятие водят до противопоставяне и упадък на тази концепция

Броят на земеделските производители, които излъчват видеоматериали в социалните мрежи, вече е огромен и продължава да расте. Над 100 000 фермера са излъчили около 2.5 милиона сесии във видеоплатформата Taobao Live, която е част от групата на Alibaba. В Douyin броят на земеделските видеопродуценти с по над 10 000 последователи нараства шест пъти за последната година.

За да транспортират своята продукция обаче и за да я доставят до своите клиенти, фермерите все още разчитат на логистичните услуги на гигантите в онлайн търговията от ранга на JD Logistics и Cainiao, която също е собственост на Alibaba. Това създава известни рискове - особено в случаите когато има проблеми с доставката, клиентите искат да върнат поръчката си или искат компенсации.

Силната конкуренция в сектора и високата цена на транспорта на замразени продукти също намаляват нормата на печалба за земеделците.

Но въпреки това новите пазарни механизми им носят много повече приходи, отколкото преди това. Според земеделските "инфлуенсъри" тайната на успеха се крие в баланса между носталгията на градските жители, недоверието към едрите производители и големите търговски вериги и забавлението да наблюдават в интернет какво представлява селският живот.

Много от фермерите акцентират върху биологичния произход на своите стоки и факта, че не използват индустриални препарати или пестициди.

Освен това те се радват и на подкрепа от страна на държавата. Китайската комунистическа партия, която този месец отпразнува своята 100-годишнина, иска да акцентира върху съживяването на селските региони. Една от мерките в тази посока е подобряването на интернет комуникациите в селата, с което още повече да се повишат приходите на местните земеделски производители.

Селското стопанство все още един от ключовите сектори в икономиката на страната. В него са заети 25% от цялата работна сила.