Стартъпът OneSpace се превърна в първата китайска частна компания, която успя да прати в космоса своя собствена ракета.

Става дума за 9-метровата ракета OS-X, която бе изстреляна успешно от полигон в Северозападен Китай, предава CNN.

Целта на мисията е събиране на данни за съвместни проучвания с държавната компания Aviation Industry Corporation of China.

Основана през 2015 г., OneSpace често е сравнявана с американската космическа компания SpaceX на милиардера Илон Мъск. Основателят и изпълнителен директор на пекинския стартъп Шу Чанг не бяга от подобни сравнения, даже напротив.

„Ситуацията, в която се намира OneSpace, сега е доста подобна на положението на SpaceX в нейните ранни години”, казва Шу Чанг в интервю след успешното изстрелване.

„SpaceX е първа в САЩ. Ние сме първи в Китай. Това е първата ракета, разработена и изградена изцяло благодарение на местни технологии”, казва той.

Китайската космическа компания има да извърви дълъг път, за да може да се сравнява със SpaceX, която изстрелва ракети, които след това успява да приземи обратно на земната повърхност – нещо невиждано преди това. Ракетата на OneSpace е проектирана да извършва тестове и проучвания по време на суборбитален полет.

Точно както някои гръмки обещания на Илон Мъск биват посрещани с недоверие и дори подигравки, редица заявки на OneSpace също имат подобна съдба.

Ксин Жанг, професор по космическо инженерство в Hong Kong University of Science and Technology, се съмнява, че ракетата е разработена изцяло от OneSpace.

По думите на Шу Чанг, ракетата е била проектирана и построена за едва три години.

Той напусна SpaceX и сега изстрелва ракети 20 пъти по-евтиноСъвсем скоро на пазара ще се появи възможност, която ще позволи на малките играчи също да имат присъствие в Космоса

„Това е свръхзвукова скорост”, казва Ксин Жанг, посочвайки, че подобна разработка може да отнеме на компаниите 10 години. OneSpace посочват, че до сега са набрали финансиране в размер на 78 млн. долара, което е доста скромна сума за космическата индустрия, в която се въртят милиарди долари, посочва професорът.

„Мисля, че е трудна работа, освен ако не използват преки пътища”, добавя той.

Шу Чанг коментира, че точно както SpaceX в ранните си дни, OneSpace са свикнали на скептицизъм.

„Когато OneSpace бе основана през 2015 г., посетихме доста бизнес експерти и всички бяха единодушни, че това, което правим, е невъзможно”, казва той.

Компанията твърди, че съкращава разходите благодарение на специална електрическа система, която тежи 10 пъти по-малко спрямо стандартните технологии, използвани в други ракети.

Илон Мъск създава мрежа от сателити около ЗемятаSpaceX официално се включва в надпреварата за разпространяване на интернет до всички кътчета на земята

Подобно на други космически компании, OneSpace иска да използва ракетите си за изстрелване на малки сателити с най-различно приложение, включително за подобряване на достъпа до интернет в самолети и влакове. Китайската компания планира да изгради ракети до края на годината, които допълнително да намаляват разходите по изстрелване на сателити.

Главната цел на OneSpace е осигуряване на достъп до космическите програми на обикновените хора. Някой ден компанията иска да праща хора в космоса, но засега е принудена да се занимава с по-практични неща.

“Много ни сравняват със SpaceX, но за да бъдем честни, разликата между нас въобще не е малка”, казва Шу Чанг.

„Няма значение каква е историята ти. Това, което има значение, е изстрелял ли си ракета или не. Това е индикаторът за компания за ракети. Така че това изстрелване е много важно за всички – инвеститори, медийно внимание и правителствена подкрепа”, добавя той.