С наближаването на празничния сезон в края на годината потребителите в САЩ са в настроение да харчат пари.

Тази година обаче може да им се наложи да похарчат повече за нова коледна елха, в зависимост от това откъде си я купят.

Някои големи продавачи на изкуствени елхи казват, че увеличават с двуцифрен процент цените и обвиняват за това транспортните разходи, обвързани с продължаваща бъркотия около веригите на доставки в световен мащаб.

"Ще трябва да вдигнем цените. За коледните елхи увеличението ще е средно с около 20%," казва пред CNN Money Мак Харман, главен изпълнителен директор на Balsam Hill. Компанията генерира по над 200 млн. долара годишно от продажбите на изкуствени коледни елхи и украса в САЩ.

"Дори и това увеличение обаче няма да покрие разходите ни, защото плащаме с до 300% повече за транспортен контейнер тази година," допълва той.

Продължаващите месеци наред смущения в транспорта, които са в резултат отчасти от затварянето на някои фабрики заради пандемията, забавянията на пристанищата и недостига на транспортни контейнери и работна ръка, доведоха до забавяния в доставките на най-различни продукти - от лаптопи до дивани.

Сега, на прага на празничния сезон, доставчиците на сезонна украса също се притесняват дали ще имат достатъчно стока, за да задоволят търсенето.

Базираната в Ню джърси National Tree Company е голям търговец на едро на изкуствени коледни елхи и друга украса и продава на търговци на дребно, като Walmart, Target и Amazon.

"Очакваме търсенето на нашите продукти да нарасне с 25% на годишна база. Прогнозите ни са да продадем между 1.5 милиона и 2 милиона изкуствени елхи тази година", казва главният изпълнителен директор Крис Бътлър.

Това е една от най-добре платените, но и най-опасни професии в транспортаЛоцманите на пристанището на Лос Анджелис печелят средно по 434 000 долара годишно, но също така са изправени пред вероятност от 1 към 20 да загинат на работното си място

Той обаче се притеснява, че ако търсенето е прекалено голямо, компанията може да не разполага със стокови наличности, за да го задоволи вследствие на забавянията в доставките. По-голямата част от продуктите, които продава компанията, се произвеждат в Китай.

Според Бътлър в момента стоковите наличности на коледни елхи, венци и гирлянди на компанията са с 10% под нивата от предходни години. National Tree Company ще вдигне цените на едро с 20-25% заради големите си разходи, която плаща за транспорт.

Търговците на дребно, от своя страна, може да прехвърлят част от увеличението на потребители, допълва той.

По данни на American Christmas Tree Association пазарът на изкуствени коледни елхи в САЩ се оценява на 1 и 2 млрд. долара годишно.

В Balsam Hill забавянията на доставките вече създават безпрецедентни пречки. В средата на август компания изпраща каталога с есенните си продукти.

"За първи път каталогът ни беше излязъл, а ние нямахме продукти, които да продаваме," казва Харман. "Нашите доставки не пристигнаха навреме. Все още се опитваме да разберем къде точно са продуктите, дали пътуват по вода или са на някое пристанище. Ако това продължи, може да фалираме."

Част от стоката е пристигнала, но това са около 12 от 50 продукта, включени в каталога, казва той. "Общо дневните ни продажби падат, защото нямаме какво да продаваме."

Той се надява положението с коледните елхи да е по-добро, защото те се зареждат целогодишно. Въпреки това обаче стоковите запаси от коледни елхи на Balsam Hill са с около 22% под нивото от миналата година, а на празничната украса с 42%.

От базираната в Илинойс Treetime, която продава директно на потребителите изкуствени коледни елхи и украса, казват, че транспортните й разходи са скочили с над 500%.

Компанията проектира и произвежда собствена марка предварително осветени и неосветени елхи, които струват от 100 до над 1 000 долара, в зависимост от височината и дизайна. Елхите й също се произвеждат в Китай.