След малко повече от десет години по пътищата ще има достатъчно електрически автомобили за всеки един човек в Япония – 11-ата по големина на населението страна в света.

Това сочи доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ) относно потребяването на енергия по света, предава CNBC.

Броят на собствениците на електрически коли ще скочи рязко до около 125 млн. души до 2030 г., благодарение на политиките по света в подкрепа на този вид зелени превозни средства.

Това ще бъде гигантско увеличение за толкова кратък период, тъй като към края на 2017 г. активните електрически коли по света възлизат на 3.1 млн. броя, или с 54% повече спрямо предходната 2016 г., сочат данните на МАЕ.

По-дългосрочната прогноза на организацията за период от 22 години напред предвижда, че конвенционалните коли, задвижвани с изкопаеми горива, ще продължат да доминират по улиците. Предвижда се общият брой на автомобилите по света да бъде 2 млрд. броя в прозореца между 2035 г. и 2040 г.

Според организацията е възможно електрическите превозни средства да нараснат и до 220 млн. броя до 2030 г., ако светът предприеме по-агресивни мерки за борба с климатичните промени.

Въпреки че цените на батериите постоянно намаляват, според МАЕ най-важният генератор за разпространението на колите на ток си остават правителствените политики на стимули.

„10-те водещи страни в използването на електрически превозни средства провеждат политики за промотирането им”, пише в доклада.

Политиките на стимули в Европа и Китай могат да направят двата региона лидери в това отношение, смята организацията.

Страната, в която да караш Tesla е евтиноЗащо политиките за субсидиране са важни не само за проникването на електрически коли, но и за поддържането на съществуващия пазарен апетит

В Китай, където правителството субсидира покупката на зелени возила, броят им може да нарасне до ¼ от този автомобилен пазар до 2030 г. От друга страна битката срещу вредните емисии в Европа има потенциала да превърне континента в дом на 23% от електрическите коли до 2030 г.

Относно САЩ МАЕ смята, че пазарът на зелени возила ще расте на две скорости. Докато се наблюдава „масивно пазарно проникване” на места като Калифорния и други щати, целящи да понижат отделяните вредни емисии до нула, ниските данъци върху горивата и плановете на Тръмп да увеличи стандартите за допустимо количество отделяни вредни емисии могат да задържат разпространението на електрически автомобили в страната.

Така или иначе, към днешна дата най-големият пазар за зелени превозни средства е Китай. Продажбите на нови електрически коли скачат с 72%, или 580 хил. бройки през 2017 г., увеличавайки общия брой коли на ток в страната до над 1 млн.

Китай се радва и на засилен темп на растеж при продажбите на електрически бусове и двуколесни превозни средства, оформяйки 99% от този пазар по света.

Плащат 1 300 евро за електромобили, връщащи ток в мрежата Собственици на електрически автомобили печелят до 1 530 долара на година, като просто паркират колите си и връщат неизразходената енергия обратно в електрическата мрежа.

Висок темп на разпространение се наблюдава и в Германия и Япония, където през миналата година продажбите на зелени превозни средства се удвояват спрямо предходната година.

На пазара на електрически автомобили съществуват и културни особености. Така например напълно електрическите коли се търсят най-много в Китай, Франция и Холандия. От друга страна, хибридите се търгуват най-добре в Япония, Швеция и Великобритания.

Норвегия е лидер, когато става дума за пазарен дял. Електрическите коли оформят 39% от всички продажби на нови коли в страната през миналата година. Така 6.4% от автомобилите в страната се захранват с електричество, което прави Норвегия лидер в двете категории.