Как може да се оцени марката Испания? Не е само БВП на страната, нито стойността на нейните компании.

Не е и оценката на потребителите от цял свят, които се доверяват на продуктите
Made in Spain и нямат против да платят малко по-висока сума за портокали в САЩ, само защото идват от Испания.

Не е нито едно от тези неща, а всички, взети заедно, както подчертават авторите на доклада „Страни марки 2017 г.“ на консултантската компания Brand Finance, специализирана в оценката на марките.

Според изследването й, цитирано от испанския вестник Expansion, марката Испания днес струва 1.4 трилиона долара (1.2 трилиона евро), което е повишение с 46% спрямо предишната година.

Това е третото най-голямо увеличение в света, подкрепено от редица фактори, които напълно съвпадат с факторите, измерващи БВП на Испания, достигащо 1.1 трилиона евро.

Какво се измерва?

В този случай Brand Finance оценява от равнището на инвестициите до прогнозите за продажби на големите испански марки, като Santander, Zara, Movistar, BBVA и Iberdrola. Това са петте най-скъпи испански марки.

Освен това консултантската компания анализира зрелостта на предприемаческия пазар и на правната среда, квалификацията на служителите и качеството на живота.

Комбинацията от всички тези елементи води до 1.2 трилиона евро, което поставя Испания и компаниите й на 12 място в света в класацията на най-скъпите държави. На първо място са САЩ с 21 млрд. долара, следвани от Китай с 10 млрд. долара и Германия с 4 млрд. долара.

В топ десет попадат още Япония, Великобритания, Франция, Канада, Индия, Италия и Южна Корея.

Позицията на Испания е с две места по-добра спрямо 2016 г. и позволява на испанската икономика и марки да получат глобален рейтинг АА, според критериите, използвани от Brand Finance.

Тази оценка, която означава „много силна“, е същата като на Китай, например, където силата на марката на страната расте 20 пъти по-бързо, отколкото в САЩ. Китайските компании продължават да са лидери в четири сектора: ICBC (банки), Dalian Wanda (недвижими имоти), Moutai (напитки) и PingAn (застраховане).

Като цяло консултантската компания посочва, че в списъка с 500-те най-големи марки в света има 50 китайски спрямо едва осем преди десет години. Това позволява на Китай да заеме четвърто място в класацията на страните с най-голям растеж на стойността на марката си (44%).

Първите две места принадлежат на Исландия (растеж с 83%, благодарение на „Игра на тронове“) и Кипър с 57%.

Заплахата от каталонското предизвикателство

В този контекст БВП на Каталония представлява 19% от испанската икономика, посочва пред Expansion Тереса де Лемус, управляващ директор в испанския клон на Brand Finance.

„А конкретната стойност на каталонската марка, ако имаме предвид равнището на инвестиции и компаниите й наред с други фактори, може да е около 117 трилиона долара, т.е. 9.5% от стойността на испанската марка“, допълва тя.

Имайки предвид тези цифри, Тереса де Лемус смята, че „залагането на независимостта от Каталония вероятно ще има негативно въздействие“, макар че е трудно да бъдат оценени последиците в дългосрочен план.

„Не е ясно как ще бъдат уредени държавният дълг и задълженията на Социална сигурност“, казват от Brand Finance, имайки предвид, че те трябва да бъдат поделени между Испания и Каталония. „Процентът на задлъжнялост на двете страни ще бъде силно повлиян от това решение“, допълва консултантската компания.

„Но разходите по обслужването на дълга на Каталония вероятно ще се увеличат значително, тъй като в момента регионът зависи от кредити, отпускани от испанското правителство“, допълва тя.