Комерсиализираха и Рамазана

971
Комерсиализираха и Рамазана

Когато Адемир Хусагидж, главен готвач и директор за храните и напитките в хотел Монарх Дубай, пристига в Дубай преди 11 години, отбелязването на Рамазана е нещо дискретно, пише в статия на Ангела Шаг в сп."Тайм".

Поначало то трябва да е строго. По време на Свещения месец, който тази година започна на новолуние на 11 август, мюсюлманите се отказват от храна, пиене, цигари и секс през светлата част на денонощието, за да се молят и извършват благотворителна дейност.

(Смята се, че Рамазанът е първият месец, в който Бог е разкрил Корана пред Пророка Мохамед.)

Хусагидж си спомня издигнатите палатки по плажа Джумейра, където местните шейхове и техните семейства се събират, за да прекъснат поста с традиционния ифтар на залез слънце и да споделят най-ранното сутрешно ядене сухур.

"Сега всичко е много по-комерсиализирано. Превърнало се е в доста голям бизнес", казва Хусагидж.

В Дубай петзвездните хотели предлагат всяка вечер по време на Рамазана пищни бюфети с меса, зеленчуци и десерти. Освен че организират събитието в танцувалните си зали, много хотели издигат специални рамазански палатки, които наподобяват традиционните маджлис, където са се събирали бедуините. Например в палатката на хотел "Джумейра Бийч" минималната цена на гост за храна и безалкохолни напитки е 270 долара.

Максималният брой хора, които могат да се съберат в частен маджлис, е 8. Средната цена за едно седящо място в палатка е 27 долара.

Витрините на моловете и бакалиите, украсени с пожеланията "Рамазан Карим", обикновено предлагат специални промоции на стоки. Веригата Marriot информира пътуващите за специалните предложения в хотелите си в Египет, а вестникарска реклама на Тойота примамва купувачите със специална акция за свещения месец: "Подкарай колата днес. Без вноски до Рамазан 2011."

Местна пекарна приканва с 50 процента намаление на рамазански сладки, украсени с малки минаренца, полумесеци и бутилки Vimto, популярна напитка за прекъсване на поста.

По време на Рамазана работното време е намалено навсякъде в мюсюлманския свят, давайки на хората повече свободно време. Телевизионните зрители се увеличават драстично. Снимат се специални сапунени сериали за Рамазана, за да се примами по-голяма аудитория.

В Египет - най-големия пазар в района на Близкия изток и Северна Африка, рекламната индустрия е похарчила 146 млн. долара само през Свещения месец на миналата година, което е увеличение с 62% спрямо който и да е друг месец през годината, съобщават от Центъра за панарбски изследвания в Дубай.

Мюсюлманският свещен месец е важен за бизнеса, колкото Коледа в САЩ. Много търговци на дребно в Обединените арабски емирства разчитат продажбите през Рамазана да помогнат за развитието на бизнеса им през цялата година. В условията на рецесия в Дубай и ниските нива на заетост в хотелите, мениджърите натискат подчинените си да поддържат бизнеса.

"Казах на нашия отдел продажби, че трябва да излезем навън и агресивно да продаваме нашите ифтар", казва Хусагидж от хотел Монарх. "Не искам да загубя клиенти, затова се опитваме да предложим оферти за всеки човек и всяка фирма." Хотелът понижи с 10 долара цената за угощението ифтар спрямо 46 долара миналата година.

Голяма част от харченето по време на Рамазана в Дубай е от фирми. Египтянинът Уаел Гоним, ръководител на маркетинга за Google в Близкия Изток и Северна Африка, разказва: "Вкусът на Рамазана тук е друг. Ифтарите се предлагат от фирмите, не от членовете на семейството."

Много компании виждат свещения месец като добра възможност да се свържат с клиенти и доставчици и организират ифтари и сухури. Google ("Гугъл") организира ифтар и сухур за около 100 души в Дубай и Кайро. Миналата година компанията използва събитието, за да представи някои нови продукти, казва Гоним.

В други държави "има малко повече благотворителност (в Рамазана) отколкото изглежда тук", казва американецът Дейн Бигнър, който е живял в Египет и Индонезия, преди да се преместии в Дубай миналата година. Наистина, държавата и благотворителни организации наскоро започнаха кампания, за да напомнят на мюсюлманите от Персийския залив за истинския дух на Рамазана.

Агенцията за околна среда в Абу Даби по-рано този месец предупреди емиратчани за прахосването на храна. Според нея около 500 тона храна са изхвърляни всеки ден по време на Рамазана. Благотворителната организация Хефт ан-Ни'ма, която събира останалата храна от банкети и сватби от 2004 г. насам, сътрудничи с хотели в Абу Даби да даряват останалата храна след сухур. Все пак Коранът съветва вярващите, че Бог е с тези, които проявяват сдържаност.

Източник: БТА

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg