Огромният товарен кораб, който блокира Суецкия канал, може да остане заседнал там в продължение на седмици, заяви един от експертите, които участват в спасителната операция по освобождаването му.

Междувременно, броят на плавателните съдове, които изчакват, за да преминат през един от най-важните морски пътища в света, достигна 150 днес.

Питър Бердовски, главен изпълнителен директор на нидерландската компания Boskalis, която беше натоварена със задачата да помага при освобождаването на кораба, го сравни с „огромен кит, който е заседнал на брега“ и предупреди, че може да се наложи служители да започнат да го разтоварват, за да намалят теглото му и той да може да плава отново.

„Не можем да изключим вероятността това да отнеме и седмици, в зависимост от ситуацията“, заяви той пред нидерландски медии. „Това е огромна тежест върху пясъка. Може да прибегнем до комбинация от намаляването на теглото, чрез разтоварване на контейнери, петрол и вода от кораба, използването на влекачи и драгиране на пясъка.“

Тази сутрин работниците възобновиха опитите за освобождаване на контейнеровоза Ever Given, който е с дължина близо 400 м, широчина 59 м и тежи 200 000 тона, и е заседнал напряко в Суецкия канал.

Всеки ден, в който корабът остава блокиран, нарушава около 10% от глобалната търговия по море и 30% от трафика на контейнеровозите, блокирайки доставките на съществено важни продукти, като храни и лекарства.

С увеличаването на броя на чакащите кораби разходите за собственика на Ever Given - японската компания Shoei Kisen KK, както и на неговия застраховател, ще растат, като това може да се превърне в най-скъпото задръстване в света.

Експерти от индустрията на товарните превози твърдят, че сметката вероятно ще достигне милиони долари, дори и ако корабът бъде преместен бързо.

Застрахователите пък може да се наложи да изплащат искове от страна на транспортни компании, чиито превози са забавени, както и от страна на египетските власти, които генерират близо 6 млрд. долара всяка година от таксите, които събират за използването на канала.

Разходите по спасителната операция също ще са за сметка на застрахователите, заедно с евентуални поражения по кораба, твърдят анализатори.

Ако корабът не може да бъде освободен бързо, тогава компаниите нямат да имат избор, освен да прекарат товарите си през Африканския рог - маршрут, който добавя 14 дни и 5 000 морски мили към пъуването.

Междувременно, Ник Слоун, който участва в повторното пускане на вода на круизния кораб Costa Concordia, който заседна пред няколко години край Италия, заяви, че спасителните екипи ще имат най-добра възможност да преместят кораба в понеделник, когато се очаква приливът да е в най-високата си точка.

Ако този прозорец бъде изпуснат, след това ще трябва да се чака още две седмици за подобна възможност, казва той пред Bloomberg. „Това определено няма да е бърза операция“, допълва той.