Шофьорите на автомобили задължително трябва да сключват застраховки преди да излязат на пътя. Това важи и за космическите компании – изисква се застраховка преди осъществяването на проекти в открития космос.

Предлагането на застраховки за космически полети изглежда като доста сложно бизнес начинание. Клиентите не са чак толкова многобройни, а рискът е невероятно висок.

Тази индустрия е събрала под формата на премии 715 млн. долара през миналата година, като е изплатила обезщетения в размер на 636 млн. долара за същия период, сочат данни, цитирани от CNN.

Така печалбата изглежда сравнителни ниска особено на фона на стандартния застрахователен бизнес. Маржинът в печалбата често се увеличава или свива, тъй като малкият брой киленти в тази индустрия предполага висока волатилност.

Все пак космическите застраховки си остават стравнително печеливш бизнес. Малка група компании по света прилага експертизата си в подкрепа на космическата индустрия за определяне на риска и изготвяне на политики. Новата ера на космическите полети, в която навлизаме, изисква обаче драстични промени в правилата на играта.

Цял нов свят от рискове

Частните компании намалиха разходите за изстрелване на съоръжения и сателити в космоса, което направи така, че пътуването в космоса да изглежда все по-възможно.

Застраховките в космическата индустрия идват под най-различна форма, включително застраховка, покриваща транспортирането на хардуера преди изстрелването, такава, важаща конкретно за самото изстрелване, както и застраховка за сателитите, когато вече са в орбита.

Застраховането на сателитите изглежда ще става все по-сложно в бъдеще.

Орбитата на Земята вече има големи проблеми с космическите отпадъци – парчета космически боклук, които летят около планетата ни неконтролируемо. Това включва всевъзможни неща – парчета от ракети, изстрелвани в първите години на космическото дело, изключени сателити, парченца от шрапнели и т.н.

Ниската околоземна орбита е най-натоварената зона. Въпреки че компании като SpaceX и OneWeb планират да изстрелят хиляди нови сателити точно в тази зона.

Космосът е необятен и сблъсъци там горе са изключителна рядкост. Но колкото повече неща се изстрелват, толкова по-голям става шансът за катастрофи. И тази вероятност не включва само обекти, които вече са „мъртви” и се носят свободно в орбита, а и работещи сателити.

Един сателит може да струва милион долара и то в най-евтините си вариации. Компаниите, които оперират големи сателити в геосинхронна орбита, обаче отделят доста по-високи средства, които могат да достигнат до 1 млрд. долара. Именно те са особено заинтересовани да защитят инвестициите си в скъпи космически съоръжения.

Точно тук на сцената излизат застрахователите. Без тях операторите на сателити трябва да описват всяко изстреляно съоръжение като пълна загуба.

Определянето на риска от сблъсък е ключов момент от това, което правят космическите застрахователи. Точно както във всяко друго поле на застрахователното дело, колкото по-висок е рискът, толкова по-солени са премиите.

Кростофър Гибс от AmTrust, част от застрахователната компания Lloyd’s of London, посочва най-важните опасения в такива случаи.

„Това е нещо, за което постоянно говорим”, казва Гибс. Ако се случват повече сблъсъци, „застрахователният пазар ще реагира и премиите несъмнено ще скочат”, казва той.

Как се отразяват на човешкото тяло 340 дни в Космоса?Какви са ефектите на толкова дълъг живот на място без гравитация?

Космическите компании също искат да се справят с този проблем. Много представители на индустрията призовават за нови стандарти за сателитите, за да се намали риска след време те да станата „мъртви” обекти, реещи се в космоса. Стартъпи и различни изследователи имат амбицията да създадат устройства, които да могат да преместват или да свалят от орбита някои космически отпадъци.

Крис Кунстадтер, старши вицепрезидент в XL Catlin, която наскоро се сля с AXA, посочва, че застрахователите са „замесени” в редица от тези активности.

„Всички виждат това като част от собствените си интереси за разработка на решение за проблема”, казва той.

Историята на застраховането

Не всички застраховки за космически полети идват от частния сектор. Правителството на САЩ взе критично решение преди три десетилетия да покрива масивни обезщетения при събития или бедствия при изстрелване на ракети с комерсиална цел.
Тази застраховка не покрива цената на ракетата или товарите, които тя пренася – компаниите тук разчитат на частните застрахователи. Държавната застраховка обаче покрива евентуалните вреди от катаклизми – ако ракетата падне върху населени места например.

Решението на щатските власти да се нагърбят с този риск идва като повратно събитие.

Джим Кантрел, изпълнителен директор на стартъпа за ракети Vector, който преди това е бил директор в SpaceX, хвали това решение, посочвайки, че без него едва ли комерсиланите космически компании биха съществували изобщо.

Това бе win-win ситуацията, казва Кантрел. Космическите полети са получили рамо, за да не се смятат за прекалено рискови. Освен това решението на САЩ е дало възможност за ефективна регулация, така че да не се правят опити с прекалено безрасъдни ракети.

Така за няколко десетилетия САЩ става дом на една от най-успешните космически компании в света – SpaceX на Илон Мъск. Компанията на милиардера Мъск върти впечатляващ бизнес, включително със сключени договори с военните на САЩ за изстрелването на какво ли не в космоса.

Нови ракети

Появата на нови космически стартъпи води след себе си и зараждането на нови рискове. Всяка нова ракета, която се появява на пазара, трябва да бъде проверявана щателно от застрахователните и федерални регулатори в САЩ.

Дузина нови космически компании се появиха през последните 10 години, като още толкова се подготвят да навлязат на пазара.

Rocket Lab, щатска компания с площадка за изстрелване в Нова Зеландия, осъществи първия си успешен полет в обита по-рано през тази година.

Той напусна SpaceX и сега изстрелва ракети 20 пъти по-евтиноСъвсем скоро на пазара ще се появи възможност, която ще позволи на малките играчи също да имат присъствие в Космоса

Vector на Кантрел планира да стори това до края на тази година. Комапнията на британския милиардер Ричард Брансън Virgin Orbit и тази на Джеф Безос Blue Origin също планират дебюта на своя орбитална технология през идните месеци и години.

„Там, където компаниите се създават или изчезват в този комерсиален бизнес, е застраховането на техните загуби”, казва Кантрел.

Правилното определяне на риска при новите компании е изключително важно за застрахователите, но като цяло няма изгледи някои от новите играчи да се превърне в нов голям източник на приходи. Съществена част от новите стартъпи, включително Vector, планират малки, евтини ракети, които да изстрелват не особено скъпи сателити.

Така с по-ниския финансов риск идват и по-ниските премии за застрахователите.

И докато голбалната космическа икономика се очаква да нарасне тройно през следващите две десетилетия до 1 трилион долара, то космическият застрахователен сектор ще сочи с 14% - от около 700 млн. долара до 800 млн. долара, сочи прогноза на Morgan Stanley.