Вчера за втори път през последните по-малко от шест месеца чисто нов самолет катастрофира няколко минути след излитането си.

Всичките 157 души на борда на полет на Етиопските авиолинии от Адис Абеба са загинали, потвърдиха от авиокомпанията.

Трагедията идва няколко месеца, след като полет на Lion Air падна над Яванско море в края на октомври, при което загинаха всичките 189 души на борда.

Все още няма предположения какво е породило вчерашната трагедия, както и няма доказателства, че между двата инцидента има нещо общо.

Това, което се знае обаче, е, че и при двата полета беше използван самолет Boeing 737 MAX 8 – нов модел, който наскоро бе представен от щатския гигант в самолетостроенето. Първият полет на модела бе преди по-малко от две години.

"Това е доста подозрително," според Мари Скиаво, авиационен анализатор в CNN и бивш главен инспектор в Министерството на транспорта на САЩ. "Тук имаме чисто нов самолет, който пада два пъти в рамките на година. Инцидентите пораждат опасения в авиационната индустрия, защото иначе това просто не се случва."

Опасенията се засилват от някои прилики при двата полета. И двата са на известни авиокомпании с добра история по отношение на безопасността – самолетът на Lion Air обаче пада 13 минути след излитането, докато този на Етиопските авиолинии губи фатално височина едва 6 минути след излитането си.

И макар в полета на Етиопските авиолинии да няма огромни колебания във височината, както при Lion Air, самолетът се снишава и след това отново набира височина, преди да падне.

"Сходствата с полета на Lion Air са прекалено големи, за да не бъдат взети под внимание," казва Скиаво.

В основата на катастрофата на Lion Air през октомври е нова система за сигурност, инсталирана в самолетите MAX 8, известна като Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), която автоматично дърпа носа му надолу, ако има наличие на данни, че той е изложен на опасност.

В онзи полет системата реагира на погрешни данни, според които носът на самолета е бил под по-висок ъгъл.

Впоследствие пилотите се опитват да се преборят с автоматичните системи на самолета и да предотвратят пикиране, което не е трябвало да бъде активирано толкова скоро след излитането. От Boeing твърдят, че пилотите е трябвало да видят, че системата е задействана и да я изключат.

"Всички пилоти трябваше да бъдат обучени във връзка с тази функция след случилото се с Lion Air," добавя Скиаво. "От Boeing правят нещо необичайно, като изпращат авариен бюлетин, в който информират всички авиокомпании да обучат пилотите си в процедурата по изключване."

"Това е едно от нещата, които никога не трябва да се случват след излитане," казва Скиаво.

15 неща, които пилотите биха искали да знаетеЦенно знание, което ще ви открои от неосведомените на борда

Прекалено рано е да се правят заключения дали същото се е случило и със самолета на Етиопските авиолинии.

"Окончателни изводи ще има след две или три години, но ще получим информация от записващите устройства на самолетите, които, според мен, ще бъдат открити относително лесно в рамките на седмици," казва Ричард Куест от CNN.

"Черната кутия" от полета на Lion Air бе намерена.

"В момента изглежда съвпадение, че и двете трагедии се случват с един и същи модел самолет. Гарантирам ви обаче, че съответните власти ще проучат колко голямо е това съвпадение и дали при двата случая има някакви сходни обстоятелства," казва той.

"Два нови самолета на различни авиокомпании катастрофираха. Етиопските авиолинии е много, много добре управлявана авиокомпания. Няма проблем с безопасността при Етиопските авиолинии", добавя Куест.

Евентуалните последствия за Boeing

Ако разследващите органи наистина открият сходна причина за двата инцидента, последствията за Boeing може да са сериозни.

"Полетът на Lion Air бе сериозен проблем за Boeing, но те успяха да го преодолеят," казва Скиаво. "Те издадоха аварийното предупреждение за обучението и индустрията продължи напред. След втория случай обаче не мисля, че всички ще забравят."

Самолетите MAX 8 може да бъдат заземени, ако между двата инцидента бъде открита връзка, независимо дали от компанията или от правителствата, макар че първото е по-вероятно, казва Скиаво. "Винаги е по-добре нещата да се случват на доброволна основа, но това ще струва скъпо на Boeing."

Авиокомпаниите, които притежават самолети MAX 8 и тези, които са направили поръчки за MAX 8, вероятно ще следят отблизо случващото се в идните дни и седмици.

Според последните отчети на Boeing компанията вече е доставила 350 самолета MAX на авиоомпании по цял свят. Други 4 661 пък са били поръчани.

Самолетът, който катастрофира вчера, е бил доставен на Етиопските авиолинии през ноември. Това бе един от петте такива самолета, които авикомпанията използва.

Очакваният с голямо нетърпение 737 MAX 8 бе първият член от новата от серия на компанията по-ефективни самолети с една пътека. Самолетите, сред които още са моделите MAX 7, 9 и 10, трябваше да се конкурират с Airbus A320neo.

Това са най-новите версии на самолет, които бе представен за първи път през 1967 г. Досега са произведени над 10 000 броя 737, което го прави най-продаваният голям пътнически самолет на всички времена.

"Това е един изключителен самолет," казва Джефри Томас, главен редактор на Airline Ratings. "737 е най-използваният самолет в света. В момента около 7 000 самолета от модела летят. Това е впрегатният кон на света."

"Самолетът има невероятни резултати по отношение на безопасността през годините," добавя той, визирайки по-широкия модел 737.

Новите модели MAX 8 обаче и преди бяха поставяни под лупа.

През 2017 г. Boeing временно заземи всички самолети 737 MAX заради опасения около производствен проблем с новите двигатели.

Докато не започне и не завърши разследването обаче е трудно да се определи дали трагедията с Етиопските авиолинии е в резултат на повреда на самолета, на човешка грешка или на друг фактор.

Междувременно авиационните власти в Китай издадоха заповед за заземяването на всички самолети Boeing 737 MAX 8, използвани от местните авиокомпании.