Коя е най-скъпата марка в света?

По темата съществуват различни класации, изготвяни на база множество методологии от редица анализатори и издания.

Според една от последните класации, най-скъпият бранд в света е Amazon, оставяйки след себе си Google и Apple.

Стойността на марката Amazon възлиза на 315.5 млрд. долара, което е ръст от цели 52% на годишна база, сочи подреждането BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brand ranking 2019, изготвено от компанията за пручвания Kantar и цитирано от CNBC.

Google и Apple могат да се похвалят, че са заемали общо 12 пъти първото място в същото подреждане, като за последно Google направи това през миналата година.

По думите на Дорийн Уанг, глобален ръководител в Kantar по проучването BrandZ, внушителният растеж на Amazon идва от търговията с множество услуги. Стойността на бранда „Amazon” нарасва с цели 108 млрд. долара през мианлата година, демонстрирайки, че в наши дни марките са все по-малко зависими от конкретни продукти или региони.

През последните години технологични компании, като Amazon, Google и Alibaba, предлагат разнообразни услуги, посочва тя.

Amazon увеличи инвестициите си в широка гама от компании, на фона на забавяне в растежа на основния бизнес, включително стартъпа за автономни коли Aurora и компанията за електрически камиони Rivian, както и в Amazon Air - фирма за въздушен превоз на товари.

Amazon придоби онлайн фармацевтичния търговец PillPack за 753 млн. долара през 2018 г., а през миналия поведе рунд за набиране на частни инвестиции на стойност 575 млн. долара от компанията за доставки Deliveroo.

Четири от първите десет марки в подреждането на BrandZ са представители на по-традиционните индустрии. Сред тях са Visa, McDonald’s и AT&T. Microsof се нарежда на четвърта позиция, която заемаше и през миналата година.

Технологичните компании винаги са доминирали в класацията, като още при дебюта ѝ през 2006 г. първото място е заето от Microsoft.

През тази година Alibaba (на стойност 131.2 млрд. долара) изпреварва Tencent (130.9 млрд. долара), като по този начин се превъща в най-скъпата китайска марка в света.

Общо 15 бранда се нареждат в класацията, която включва 100 компании, включително производителят на смартфони Xiaomi (19.8 млрд. долара) и Meituan (18.8 млрд. долара) - технологична платформа за поръчка на храна, хотелски резервации и наемане на велосипеди.

Дейвид Рот, председател на Борда на директорите на BrandZ, коментира, че компаниите, които са се справили добре, са тези, които са усвоили новия модел за предлагане на различни услуги.

Технологичните, финансови и търговски марки доминират подреждането, оформяйки дял от 2/3 от общата стойност на всички брандове. Секторът за луксозни стоки пък е най-бързорастящата категория.

Технологичните компании в САЩ с рекордни разходи за лобизъмАмериканските технологични компании, които са поставени под натиск от регулаторите в САЩ, харчат все повече пари в опити да повлияят на законотворците

Класацията подрежда само публични компании или такива, които обявяват публично финансовите си резултати. Методологията на BrandZ разчита на интервюта с над 3 млн. потребители за около 1000 марки, като анализът на всяка компания е на база данните на Kantar Worldpanel.

Най-скъпите марки в света за 2019 година:

1. Amazon - 315.5 млрд. долара

2. Apple - 309.5 млрд. долара

3. Google - 309 млрд. долара

4. Microsoft - 251.2 млрд. долара

5. Visa - 177.9 млрд. долара

6. Facebook - 159 млрд. долара

7. Alibaba - 131.2 млрд. долара

8. Tencent - 130.9 млрд. долара

9. McDonald’s - 130.4 млрд. долара

10. AT&T - 108.4 млрд. долара