Датският производител на детски играчки LEGO се изправя пред най-сериозното си изпитание от 2004 г. насам, след като компанията обяви спад, както в годишните продажби, така и в печалбата за първи път от над 10 години, предава Financial Times.

Това поставя належащи въпроси относно бизнес модела на компанията, който иначе дълги години носеше успехи. Нийлс Кристиансен, новият изпълнителен директор на LEGO, коментира ситуацията с признанието, че „бързо решение“ на проблема няма.

Приходите на LEGO за 2017 г. намаляват с 8% на годишна база, до общо 35 млрд. датски крони (5.8 млрд. долара), а оперативната печалба записва спад от 16% спрямо предходната година, до 10.4 млрд. датски крони. Това е първият годишен спад за компанията от съответно 2004 и 2003 г.

Понижението поставя точка на необикновения растеж на LEGO, който след банкрута от 2004 г. успя да се превърне в най-печелившия производител на детски играчки в света.

Дори на фона на отчетените спадове за миналата година, LEGO си остава най-голямата компания за играчки по отношение на продажбите, следвана от конкурентите от Mattel и Hasbro.

Това обаче не означава, че новият изпълнителен директор - в лицето на Кристиансен, не трябва да решава сериозни задачи. През миналата година LEGO предприе съкращения на персонала с оглед финансовото представяне на компанията, а настоящите данни показват, че бъдещето може и да не е толкова розово.

По думите на Кристиансен, целта през настоящата година е стабилизиране на бизнеса и „инвестиции за устойчив растеж в дългосрочен план“.

Той все пак опита да оправдае финансовите резултати, посочвайки, че голяма част от спада в продажбите се дължи на изчистване на наличностите, докато международните директни продажби си остават на стабилно ниво.

„2017 г. беше предизвикателна година и като цяло не сме удовлетворени от финансовите резултати. Въпреки това, завършихме годината в по-добра позиция. През декември директните продажби нарастват на 7 от 12-те наши най-големи пазари и влизаме в 2018 г. с качествени наличности“, казва той.

Кристиансен, който пое поста от Бали Пада, заемал го само 10 месеца, като първия шеф на LEGO, който не е датчанин, предупреждава: „Няма бързо решение и ще отнеме известно време, за да се постигне дългосрочен растеж“.

Според експерти, LEGO страда от същите тенденции, които мъчат цялата индустрия за детски играчки, а именно масовото навлизане на мобилните телефони и таблетите в детското ежедневие.

Опитите на производителите на играчки да изградят свой собствен дигитален бизнес засега не постигат успех, особено в сравнение с игри, като Minecraft, която често бива оприличавана на дигитално LEGO.

Дейвид Роберстън, професор в Wharton School към University of Pennsylvania, посочва, че големите комплекти на LEGO, на стойност между 100 и 200 долара, са в пряка конкуренция с дронове и роботи за вниманието на децата.

През миналия септември LEGO обяви, че ще съкрати 1 400 работни позиции.