Големите европейски луксозни вериги се мобилизират срещу eBay, който от две години усилено лобира в Брюксел по въпроса за селективната дистрибуция. Тя позволява на луксозните марки сами да избират мрежите за дистрибуция и това е причината да не можете да си купите парфюм Guerlain в супермаркета например. Има изгледи въведеното през 1999 г. правило да отпадне през 2010 г. (когато изтича срока му), пише "Le Monde".

eBay иска да постигне равнопоставеност между online търговията и бутиците и да има право да предлага стоки на лукса- нещо, заради което Бернар Арно и Карл Лагерфелд се обърнаха към европейския комисар по конкуренцията Нели Крус, както впрочем и направи и изпълнителният директор на eBay Джон Данъхю. Според лобиста на eBay в Брюксел Ричард Наш правилото за предлагане на луксозни марки е дискриминативно спрямо потребителите.

Войната между eBay и луксозните вериги не датира от вчера. Интернет сайтът за търговия беше осъден в средата на миналата година да заплати 38 млн. евро на LVMH за продажба на негови стоки и беше принуден да спре предлагането на няколко марки парфюми във Франция.

Това обаче не го демотивира и той изчисли, че продаваните луксозни марки дрехи са 36% по-евтини в Интернет, отколкото в бутиците във Франция, без да се брои и достъпът на всички европейски потребители до тях.

Лишават българския селянин от неговия Rolex? Според проучване на Boston Consulting Group, поръчано от Comité Colbert, луксозните магазини в Европа са 30 000, като 40 от тях- в Маастрихт и 54 в Порто, като освен възможност да разберете какъв парфюм купувате например, там се предлагат съвети и услуги след покупката, обяснява Елисабет Понсъл. Пряко заети в тях са 200 000 души, а непряко- 800 000, в 27 страни от ЕС.

Според нея ограниченията трябва да се запазят, за да се затрудни фалшификацията, загубите от която се оценяват на 200 млрд. евро годишно (при сделки в сектора за миналата година вн Европа на стойност 170 млрд. долара). LVMH установява, че през 2005 г. 90% от предлаганите продукти с марка Louis Vuitton в Интернет са фалшиви.

Друг аргумент на луксозните вериги е, че Интернет сайтовете за търговия "се настаняват в създаденото от друг гнездо". При продажбите по интернет в цената не се калкулират разходите от реклама, маркетинг, обучение на персонала. LVMH излезе със "соломоновско предложение" интернет сайтовете да могат да предлагат луксозни стоки само в случай, че притежават и физически бутик.

Директорът на Galeries Lafayette Филип Озе пък настоя пред Нели Крус "да не се променя екосистемата на лукса, която е изпитана и създава работни места".

Според бранша офанзивата на eBay, според която лишават българския селянин от неговия Rolex, е просто демагогия.

Европейската комисия има няколко месеца да реши...