Състезанията за Гран при на Формула 1 не са ли съвременен мултимедиен феномен, който завладя телевизионните екрани през 80-те години на миналия век?

Не точно. Автомобилните състезания са почти толкова стари, колкото и автомобилът, а първото автомобилно състезание се е състояло на пътя между Париж и Руан през 1894 г.

Терминът „Гран при” – зает от конните състезания, се е появил за първи път в контекста на автомобилно състезание през 1900 г., проведено на пътя близо до По в югозападна Франция. Трасето обаче, било във форма на затворена линия, която отвеждала състезателите от града и ги връщала обратно.

През 1906 г. "Гран при" за автомобили на Франция, състояло се в повече от 12 етапа с трасе от 103,188 километра (64,120 мили) близо до Ла Манш, се смята за предшественик на днешните състезания. Победител става Ференц Шиш, натурализиран французин с унгарски произход, който изминава разстоянието със средна скорост 101,204 км/ч (62.887 мили в час) зад волана на неговото Рено AK. И по него време,както и сега, водещата френска компания е победител.

Терминът “Гран при” постепенно придобива популярност и в средата на 20-те години на 20 век вече има множество прояви в рамките на един сезон. През 1925 г. ръководството на Международната асоциация на автомобилните клубове – предшественик на Международната автомобилна федерация (ФИА), създава световен шампионат за производители, но това начинание претърпява провал след сезона през 1927 г.

Серия титли от Европейския шампионат са присъдени през 30-те години на миналия век, но едва през 1950 г. официално се създава световния шампионат (само за пилоти). Този шампионат продължава и до днес, а през 1958 г. е добавен и световен шампионат за конструктори.

Календарът на Формула 1 се разраства постепенно. От седем състезания през 1950 г., броят на състезанията се удвоява в средата на 60-те години на миналия век, точно преди появата на значително спонсорство, основаващо се на реклами. Появата на спонсорството спомага за експанзията на спорта и през 1976 г. календарът вече включва 16 състезания.

В края на 70-те години този спорт започва да привлича все повече редовни телевизионни репортажи и преди началото на следващото десетилетие става най-важното телевизионно събитие в неделя следобед в цял свят. През последните години броят на състезанията отново започна да расте, тъй като развиващите се страни строят нови съоръжения и създават все по-благоприятни условия за моторните спортове.

Най-напрегнатият сезон на Формула 1 от началото на същуствуването й е 2005 г., когато Фернандо Алонсо и "Рено" помитат конкурентите си и грабват два пъти титлата на Формула 1, след 19 състезания на пет континента за 224 дни.

Според предишните правила, пилотите можеха да добавят само определени точки към крайния резултат, но това е променено през 1991 г. и днес всяка точка е от съществено значение. От 2003 г. най-добрите осем финалисти във всяко състезание трупат точки на база 10-8-6-5-4-3-2-1 – система, която оценява едновременно постоянството и успеха.

В три от последните четири сезона поне една световна титла се е решавала преди последното състезание.

Спортът се ръководи от парижкия офис на ФИА (Международната автомобилна федерация), а президентът Макс Мозли е бивш състезател.

С всички права, свързани с рекламата, се занимава мениджмънтът на Формула 1, базиран в Лондон. Той се ръководи от Бърни Екълстоун, който доведе вече несъществуващия отбор Brabham до световния му успех в началото на 80-те години.