Последната голяма идея на Илон Мъск надскача дори собствените му стандарти – милиардерът иска да превърне Tesla в частна компания.

Изпълнителният директор на компанията за електрически автомобили изненада инвеститорите чрез публикация в Twitter, в която посочва, че вече е осигурил финансиране. Отделно Мъск посочил пред служителите на концерна, че ще освободи Tesla от „огромния натиск”, идващ от очакванията на Wall Street.

В писмо до служителите, което бе публикувано в блога на компанията, Мъск нарича идеята си „най-добрият път напред”, предава CNN.

Като публична компания ние сме обект на диви завои в цената на акциите ни, които могат да генерират голямо разсейване в работата на всички в Tesla, особено сред акционерите, пише Мъск.

По думите на Мъск това, че Tesla е публична компания, позволява на голям брой хора да я атакуват. Милиардерът редовно се оплаква от инвеститори, които скъсяват позицията на производителя с цел печалба от спада в цената на акциите.

Илон Мъск, който освен изпълнителен директор, е и най-големият акционер на Tesla, посочва в Twitter, че частното финансиране е оценило компанията на 420 долара за акция. По този начин компанията става най-скъпият автомобилен производител в САЩ.

Планът за сваляне на Tesla от борсата ще трябва да бъде одобрен от акционерите, но публикацията на Мъск доведе до скок в цената на книжата с 9%. След като и писмото до служителите бе публикувано в блога, книжата на компанията приключиха сесията с ръст от 11% до цена от 379 долара за лот.

Загуби ли Илон Мъск контрол над машината си за хайп?Илон Мъск работи на няколко полета едновременно

Акциите бяха поскъпнали леко ден, след като Financial Times съобщи, че Саудистка Арабия без много шум е изградила голям дял в компанията.

Първоначално Tesla отказа коментар по публикациите на Мъск, въпреки че той продължи да пише в социалната мрежа за плановете си.

Милиардерът посочва, че се надява всички настоящи инвеститори да останат с Tesla, дори когато компанията стане частна. По думите му, той ще създаде специален фонд за тази цел. Подобен подход се наблюдава при частната компания SpaceX, която също се управлява от Мъск.

Tesla изразходи доста голяма част от наличните си парични средства в процеса на изграждне на производството на новия автомобил Model 3. Това предизвика притеснения сред инвеститорите дали компанията ще продаде още акции, за да набере нужните средства за разрастване на производството. Самият Мъск обаче посочва, че няма нужда от подобни ходове.

Милиардерът често влиза в пререкания с критици, особено инвеститори, които обичат да скъсяват книжата на Tesla. Историята помни сблъсъци с анализатори и журналисти.

Джийн Мънстър, управляващ партньор в Loup Ventures и технологичен анализатор, посочва, че шансовете Мъск да превърне Tesla в частна компания са 1 към 3. Но според нея идеята не е толкова изненадваща.

„Мъск не иска да управлява публична компания”, написа Мъснтър в своя увебсайт. „Неговата мисия за Tesla (да засили проникването на възобновяемата енергия по света) е както голяма, така и дългосрочна, което прави трудно удовлетворяването на очакванията на инвеститорите всяко тримесечие”, пише тя.

Цената за превръщането на компанията в частна при акции на стойност от 420 долара ще бъде 71 млрд. долара.

Преди публикациите на Мъск Tesla имаше пазарна капитализация от 58 млрд. долара, което вече бе по-високо от тази на General Motors и Ford, въпреки, че и двете компании са значително по-големи и печеливши.

В действителност Tesla е постигала печалба само в две тримесечия, откакто стана публична през 2010 година. Според Мъск компанията ще стане печеливша през втората половина на тази година.

В доклад от 2013 година Комисията по ценните книжа и борсите на САЩ посочи, че компаниите могат да използват социалните мрежи, за да съобщават важна информация, стига да спазват регулацията и инвеститорите да са предупредени коя платформа ще използват компаниите за споделяне на подобни новини.

Време ли е да свалим розовите очила, когато говорим за Tesla?Времето тече, а повечето обещания, които даде компанията за електрически автомобили Tesla, все още не са изпълнени.

Така през 2013 година Tesla посочи, че заинтересованите инвеститори могат да следят профила на Mъск в социалните мрежи.

Милиардерът често използва Twitter, като не са един и два случите, в които предизвиква море от реакции чрез публикациите си.

Така например на 1-ви април Мъск се пошегува, че компанията е банкрутирала.

Последният скандален случай бе наскоро, когато Мъск обиди един от спасителите на заклещените деца в пещера в Тайланд именно чрез профила си в Twitter. В последствие той се извини, но анализаторите посочиха, че шефът на Tesla и SpaceX трябва да си почине от социалните мрежи, за да върне доверието на инвеститорите.

След Мъск вторият най-голям акцинер в Tesla е взаимен фонд, които притежава общо 17% от компанията, сочат данни на Thomas Reuters Eikon.

Шотландската компания Baillie Gifford, която критикува Мъск да се фокусира върху бизнеса за сметка на Twitter, е четвъртият най-голям акционер с близо 8% дял. Китайската компания Tencent има 5% дял.