През миналия месец магазинче в Ню Йорк постави табелка на вратата си, че по случай Китайската нова година всеки клиент ще получи безплатна маска за лице.

Необичайната оферта целеше да привлече потребители в район на града, в който живее една от най-големите китайски общности в САЩ.

Поводът, разбира се, бяха новините за вирусната епидемия в Китай.

Понастоящем обаче ситуацията е доста по-различна, след като стотици загубиха живота си в резултат на заразяване с коронавирус, а в над две дузини страни по света са регистрирани болни.

В края на миналата седмица Световната здравна органзиация предупреди за глобален „хроничен недостиг“ на екипировка, която да предпазва от коронавируса.

"Изпращаме тестове, маски, ръкавици, респиратори и престилки на страни от всеки регион. Въпреки това, светът е изправен пред хроничен недостиг на екипировка за лична защита“, казва шефът на Световната здравна организация Тедрос Гебрейсус по време на брифинг, проведен в Женева, Швейцария, предава CNN.

Смята се, че коронавирусът произхожда от град Ухан, намиращ се в централната част на Китай, като първите случаи са регистрирани още през декември миналата година.

Към края на миналата седмица потвърдените случаи на заразени възлизат на над 31 хил., като почти всички се намират в Китай. Починалите към края на миналата седмица достигат 638 души, като само два случая от тях са извън територията на Китай.

Световният дефицит на маски принуди гиганта в света на електрониката Foxconn - производител на смартфоните на Apple, да създаде своя собствена поточна линия за маски в една от мощностите си до град Шънджън.

Компанията посочва, че е подала молба за сертифициране на продукта, като се очаква капацитетът на производство да достигне 2 млн. маски за лице на ден до края на февруари.

"Тези маски не само ще задоволят максималните нужди на служителите на компанията за предотвратяване на коронавируса, но също така могат да бъдат използвани за външна подкрепа, за да помогнат по текущото контролиране на коронавируса", се казва в изявление на тайванската компания.

В продължение на седмици беше невъзможно да се купи маска за лице от китайските гиганти в онлайн търговията. Същата съдба споделиха и респираторите, които според мнозина са много по-ефективни в спирането на вируса.

В Хонконг хората чакаха по три часа пред аптеките, за да купят маска за лице. Търсенето беше толкова високо, че някои аптеки се наложи да въведат ограничение в броя маски, които може да закупи един клиент.

Епидемията в Китай провокира карантини, отмяна на полети, затваряне на магазини и временно спиране на работата на заводи и други бизнеси.

Във Филипините правителството разпространява безплатни маски в гимназиите и университетите, след като в началото на февруари беше регистриран първия случай на заразен с коронавирус в страната.

Въпреки това дефицит на маски се усеща в магазини в големи градове, като Манила, Пагадиан Сити и Бъкиднон.

През миналата седмица Тайланд забрани износа на маски, за да се увери, че ще има достатъчна наличност за местния пазар.

Във Франция прозиводителите на респираторни маски увеличиха продукцията между 4 и 5 пъти спрямо нормалното. Kolmi Hopen обикновено произвежда 170 млн. маски на година в своя завод в град Анжер. Търсенето на тези продукти се е умножило, казва оперативният директор на компанията-майка Medicom Гийом Лавердур.

Заводът работи седем дни в седмицата на три дневни смени, като търси да назначи с 30% повече персонал. А това не е единствената мощност на Medicom, която прави това – операциите на френската компания в САЩ също преминават към три смени на ден.

„Целта ни в момента е да защитим колкото се може повече хора“, казва Лавердур.

Производителят на iPhonе започва да произвежда и маскиОт Foxconn също така настояват пред китайските власти да получат разрешение да възобновят производството на електроника

Маски се намират трудно и в САЩ.

Според проучване на National Community Pharmacists Association 96% от аптеките изпитват недостиг на маски за лице, а близо 40% не разполагат с достатъчно респиратори.

"Всички маски, които получим на сутринта, са си отишли до следобед“, казва продавач в аптека в Ню Йорк.

Водещи американски вериги аптеки, като CVS и Walmart, показват на сайтовете си ограничен избор или направо никакъв избор от маски.

"Работим с доставчиците си, за да посрещнем потребителското търсене на маски за лице“, казва ЕймиТибаулт, мениджър комуникации в CVS Health.

"Ще презаредим тези магазини (които изпитват недостиг) възможно най-бързо“, казва тя.

На фона на всичко това, някои групи се опитват да купят маски в САЩ, които да изпращат в Китай.

Асоциацията на възпитаниците на университета в Ухан от Ню Йорк набра 600 хил. долара чрез краудфъндинг кампания в Gofundme, с които купиха медицински продукти, които изпратиха на пациенти и доктори в региона на град Ухан.

В доставката има включително и 40 хил. маски.