Когато висок, атлетичен мъж стои на входа на магазин, мъжете потребители харчат повече пари, спрямо ситуациите, в които привлекателният консултант го няма. Нещо повече – те харчат два пъти повече от жените в такива ситуации.

Това твърди проучване на професор Тобиас Отербринг, осъществено с помощта на други учени и Service Research Center към шведското висше учебно заведение Karlstad University, предава CNBC.

Учените са изследвали колко харчат мъжете и жените, когато привлекателен мъж консултант стои на входа на шведски магазин за мебели в продължение на един уикенд.

Отговорът? Средната сума, която харчат мъжете, възлиза на 165 долара, когато младият консултант стои на своя пост, което е над два пъти повече спрямо жените – средно по 72 долара.

Когато консултантът го няма, мъжете харчат средно по 92 долара, а жените 97 долара, сочи статия на Отербринг, публикувана в Harvard Business Review (HBR).

Мъжът, използван в проучването, е специално подбран да е по-висок от 95% от населението на САЩ, като, разбира се, е бивш спортист.

„Мислим, че това се случва, тъй като физически здравият мъж, който използвахме, активира класическия инстинкт за съревнование в мъжете. Знаехме, че висок, атлетичен мъж обикновено има по-голям успех на икономическия и на любовния пазар. Така че, когато мъжете потребители го видят, подозираме, че съзират конкурент и реагират чрез демонстрация на своя статус - отравят портфейлите си”, казва Отербринг.

Установено е и това, че високите продавачи имат доста по-силно влияние върху по-ниските потребители.

Освен че мъжете харчат повече пари за по-скъпи стоки в присъствието на висок атлетичен продавач, мъжете също така избират продукти с голямо лого на тях, показва проучването.

В отделни проучвания на мъже и жени са били показвани снимки на „физически доминантен” и „физически не доминантен” мъж с въпроса да оценяват неговата привлекателност с оценка от 1 до 5.

След това участниците в проучването са били помолени да си представят, че пазаруват дрехи, като са имали избор от продукти с разнообразна големина на логото. Мъжете, които преди това са гледали снимки на физически здрави мъже, избират продуктите с голямо лого, спрямо тези, които са гледали снимки на мъже със средна физика. При жените няма никаква разлика в избора им на дрехи, независимо какви снимки са гледали преди това.

„Тъй като не всичи мъже могат да се съревновават със здрава физика, алтернативен начин за показване на статус е демонстративното потребление”, посочват авторите на проучването, оригинално публикувано в Тhe Journal of Marketing Research.

„Мъжете, купуващи такива продукти и заемащи участие в други форми на бляскави демонстрации, често правят това, за да покажат на конкуренцията, че могат лесно да си позволят значителни финансови разходи, като по този начин онагледяват социалния си статус”, добавят изследователите.

В тези четири държави живеят над 60% от милионеритеСъстоянието на хората с активи за над 1 млн. долара расте с 10.6% за последната година, до рекордните 70 трилиона долара

Всичко това означава, че луксозните брандове могат да печелят повече чрез наемането на привлекателни високи мъже продавачи за сметка на жените консултанти. Часта с големината на логото пък показва, че когато в рекламите биват използвани физически здрави мъже, това провокира потреблението сред мъжката аудитория.

На практика това се случва отдавна. Почти всички брандове за спортни стоки разчитат на известни мъже атлети в рекламните си кампании като Дуейн „Скалата” Джонсън и баскетболиста Стефан Къри, който представляват бранда Under Armor, наскоро определен от потребителите като бранда с най-добре подбрано рекламно лице.

Според Отерберг търговците на дребно могат да назначават по-високи мъже продавачи, което ще има ефект върху харчовете на по-ниските мъже потребители, но се оказва, че има и проблем.

„Може би това ще проработи в краткосрочен план, но може да направи така, че ниските мъже да напускат магазина, чувствайки се нещастни, и да не се върнат повече, което няма да е добре за бизнеса”, казва той.

„Лично аз никога не бих поощрявал никоя организация да назначава персонал на база външен вид. Но това не означава, че трябва да не познаваме тези принципи и да не разбираме как сериозно могат да влияят на потреблението”, добавя той.