Коалиция от милиардери, водена от основателя на Microsoft и вторият най-богат човек в света Бил Гейтс, ще използва финансовата си тежест за изграждането на „Google Maps на земната кора“ в името на намиране на нови източници на кобалт.

Стартъпът Kobold Metals използва алгоритъм, който претърсва земното кълбо за кобалт с надеждата, че по света има значително количество неоткрити източници на метала, които в последните години се превърна в една от най-горещите стоки, благодарение на употребата му в батериите на електрическите автомобили, предава Bloomberg.

Компанията набра средства от звеното за рискови инвестиции от Силициевата долина Andreessen Horowitz и Breakthrough Energy Ventures, фонд подкрепен от Бил Гейтс и дузина милиардери, сред които най-богатият човек в света Джеф Безос, „най-странната птица на Wall Street" Рей Далио и бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг.

Kobold Metals се надява, че ще може да намери нови източници на ценния метал чрез така нареченото „машинно изследване“. Компанията е изградила база данни от налична геоложка информация, която захранва алгоритъма, който от своя страна търси сигнали, които показват вероятната концентрация на кобалт.

„Това, което изграждаме е най-общо казано Google Maps на земната кора и това, което е под нея“, казва Кони Чан, партньор в Andreessen Horowitz.

Курт Хаус, изпълнителен директор на Kobold Metals, посочва, че подходът може да бъде успешен, тъй като минните компании традиционно не са фокусирани върху това да търсят нови източници на кобалт.

Металът е вторичен продукт от добива на мед или никел във всички мини по света, с изключение на една, като над 2/3 от световния добив на кобалт се дължи на Демократична Република Конго.

"Хората просто не са търсили. Има много ограничена история на проучването, извън дейностите по осигуряване на достъп до източници на никел и мед“, казва Хаус.

Kobold Metals, намираща се в Бъркли, Калифорния, вече има придобити земи в Северна Америка, където се надява да проведе проучване за наличие на кобалт, планирайки да притежава дузина подобни площадки до края на тази година.

Какво знаете за кървавия кобалт във вашия смартфон?Условията за труд са брутални и животът на миньорите често се оказва твърде кратък.

Курт Хаус не разкрива колко пари е набрала компанията и на каква оценка е станало това, посочвайки само, че Kobold Metals разполага с капитал за над 4 години към днешна дата.

Kobold Metals не са сами в опитите си да монетаризират нарасващото търсене на кобалт в резултат на навлизането на електрическите коли.

Цената на метала скочи четворно в периода 2016-2018 година, провокирайки създаването на вълна от нови доставчици, сред които Glencore Plc и Eurasian Resources Group Sarl, както и по-малки добивни компании в Конго.

В резултат на това, цената спадна с 64% през последните 10 месеца. От по-дългосрочна гледна точка, търговската къща Darton Commodities, посочва, че има над 50 проекта за проучване на находища на кобалт по света, най-вече в Австралия и Канада.

Производителите на батерии работят за да намалят необходимото количество кобалт за своите батерии или да намерят друг заместител на метала, така че да не са зависими от него.

Защо Боливия не използва огромните си запаси от най-лекия метал?Страната има огромни запаси от един от най-важните метали в света

Курт Хаус обаче не се притеснява от горепосочените усилия, посочвайки, че физическите свойство на кобалта, могат да направят така, че добива и доставките да стават на ниски цени, което да откаже компаниите от търсене на алтернативни материали.

"Абсолютно можете да правите батерии, които да са доста добри и без кобалт – няма спор, че може.“, казва той, добавяйки, че „мъничко кобалт винаги ще бъде добро нещо“.

Въпреки, че големите минни компании вече експериментират с изследвания на база големи масиви от данни, Хаус посочва, че усилията им са насочени главно в подобряване на операциите.

Например, Barrick Gold Corp. през 2016 година си партнира със Cisco Systems Inc. за анализа на данни от техните мини в реално време с цел подобряване на ефективността.

Хаус посочва, че в бъдеще ще се опита да привлече още инвеститори, добавяйки, че компанията няма намерение да се превръща в оператор на мини.