Той скача от хеликоптери, разхожда се гол на яхтата си в Средиземно море и е Казанова от нивото на Джеймс Бонд. Бихте ли искали този мъж да управлява вашата компания?

Джовани „Джани“ Аниели е неуморен, прелъстителен италиански аристократ и индустриалист. В продължение на три десетилетия, започвайки през 60-те години, той управлява Fiat - производствения и автомобилен гигант, основан от дядо му през 1899 г. в Торино.

Документалният филм “Аниели,” който ще бъде представен днес по HBO, разказва за харизматичния ръководител на Fiat и неговия колоритен живот. Той също така показва как нравите на корпоративния елит са се променили от негово време насам, пише WSJ.

В родната му Италия екстравагантната репутация на Аниели засилва мистичността около него. След смъртта му на 81-годишна възраст през 2003 г. знамената в Италия са свалени наполовина.

Документалният филм по HBO обаче излиза в много различна ера, в която публичните фигури са разглеждани под лупа, на фона отчасти на обвиненията за сексуален тормоз срещу бизнесмени, представители на шоубизнеса, политици и други.

Според Таки Теодоракопулос, приятел на Аниели, председателят и президент на Fiat “никога не е упражнявал сексуален тормоз върху жена.”

“Мисля, че тогава времената бяха различни по отношение на папараците и пресата,” като част от изпълненията на Аниели оставаха извън светлината на прожекторите, казва Грейдън Картър, изпълнителен продуцент на документалния филм. „За сравнение, днес всичко е на показ.”

Аниели може и да е имал повече свобода на действие от други ръководители, според Картър, защото неговото семейство бе мажоритарен собственик на Fiat.

Ако управляваше голяма компания сега, той “вероятно щеше да изпитва известни затруднения. Щеше да се наложи да укроти топката,” казва Картър. “Нямаше обаче да му се налага да променя привлекателността, харизмата и стила си.”

Документалният филм проследява живота на Аниели от военната му служба през Втората световна война и навършването на пълнолетие, като обикалящ света плейбой и безпардонен богаташ, до възхода му като държавник от световна величина. Мнозина го считат за некоронования крал на Италия, за лидера на икономическото възраждане след войната и през буйния период на 70-те години.

В периода 1966 – 1996 г. Аниели оглавява конгломерата Fiat, в който влизат марката суперавтомобили Ferrari и футболният отбор Ювентус. “Той участва във всичко, което италианците обичат: секс, коли и спорт,” казва във филма неговата племенница Изабел Ратаци.

Аниели, който учи за адвокат, никога не е твърдял, че има бизнес проницателността на дядо си. Вместо това, според режисьора на документалния филм Ник Хукър, той се шегувал, че ако ръководи павилиона за вестници пред централата на Fiat в Торино, той ще фалира за ден.

Въпреки това, използвайки своя инстинкт и обаяние, той извежда компанията до международен символ на италианския успех.

Аниели, който колекционира къщи, предмети на изкуството и пленителни жени, сред които и съпругата му Марела, се облича безупречно и живее безразсъдно. Той нееднократно успява да избегне смъртта, кара ски, въпреки че чупи крак при автомобилна катастрофа.

Той препуска из Торино с поръчков Fiat, който е с двигател на Ferrari. Във филма бивши колеги и приятелки потреперват при спомена за шофирането на Аниели и как избягва задръстванията, като влиза с голяма скорост в насрещното.

“Мисля, че той се чувстваше много жив, когато имаше вероятност да бъде убит,” казва Хукър. Има случай, в който кара пилота на неговия хеликоптер да се издигне над вилата на негов приятел, за да може да скочи в басейна.

Преди да поеме управлението на Fiat, Аниели прекарва известно време на Френската ривиера, където плава с яхти и ухажва жени, като шведската актриса Анита Екберг. “Той е плейбой като млад, но никой достоен италианец няма да бъде учуден от това,” казва във филма журналистът Джани Риота.

Теодоракопулос си спомня как, когато би млад, бил заслепен от Аниели, който го взел под крилото си и двамата обикалял казина и клубове на Лазурния бряг през 50-те години. Имаше и кокаин, спомня си Теодоракопулос, Аниели използваше, „но никога не го показваше - той много внимаваше с наркотиците.”

В интервю за Vanity Fair от 1991 г. Аниели казва, че кокаинът не го изкушавал.

Роднините на индустриалеца съдействат за заснемането на документалния филм, казва Хукър, давайки интервюта пред камера и отваряйки семейните албуми със снимки. “Казаха на семейството: Ще говорим за жени и за наркотици. Те отговориха: Няма проблем, всичко това е минало,” казва режисьорът.

Изпълненията на Аниели от 50-те години са немислими за един бизнес магнат в днешно време, казва Теодоракопулос, защото “ще изгуби работата си.”

Тогава мъжете, които наследяваха семейния бизнес, имаха характери, казва той, докато в днешно време на много ръководители им се налага да си проправят път нагоре. Изкачването в корпоративната йерархия прави така, че хората “развиват различен тип характер,” казва Теодоракопулос.

“Трябва да си мил с всички. Трябва да си скучен и да се сливаш с обстановката. Сега трябва да се държиш прилично. Далеч не е толкова забавно”, добавя той.

Аниели не спял много, ставал на зазоряване, за да пие чай с мюсли и да звъни на приятелите си по цял свят, за да обсъждат клюки, казва Хукър. Той управлява всеки етап от живота си - от кройката на костюмите си до менюто за вечеря, като често отказва ястията, предложени от съпругата му, и избира по-изтънчени.

Визията на Аниели го отличава от другите лидери, казва Робърт Диленшанйдър, основател на Dilenschneider Group - базирана в Ню Йорк пиар компания. “Срещал съм се със стотици изпълнителни директори през кариерата си и съм работил за десетки,” казва той, но никой от тях нямаше дарбата на Аниели да вдъхновява и да увеличава креативността и представянето на служителите.

“Kорпоративните лидери днес се притесняват за следващото тримесечие. Притесняват се за продуктови дефекти, и така и би трябвало да бъде, но те всъщност не се издигат до едно по-високо ниво на поведение ” както беше в случая с Аниели, казва Диленшнайдер.

“Бизнес климатът днес не допуска ръководители като Аниели,” казва Диленшанйдер. “Всички са прекалено концентрирани върху представянето. Трудно им е да излязат от кожата си.

“Мисля, че Аниели искаше да живее,” добавя той. “Смятам, че повечето главни изпълнителни директори днес искат да оцеляват. Нагласата е много различна.”

Бизнес лидерите днес са прекалено съсредоточени върху финансовите резултати на компаниите си, за да се забавляват, казва модната дизайнерка Джаки Роджърс, която привлича вниманието на младия Аниели в Южна Франция, докато работи като модел за Chanel.

“Вече няма такива като него,” казва тя във филма. “Тъй като всички са много съсредоточени в това да правят пари, те са ужасно отегчителни .... Джани беше забавен и вълнуващ. Той бе невероятно жив.”