Руският петролен гигант Роснефт стартира амбициозен проект за добив на петрол в арктическите райони на страната. Кодовото му име е Восток, а дългосрочната цел е той да се превърне в гръбнак на петролната индустрия в страната, пише електронното издание Oil Price.

Русия е един от водещите производители на петрол в света, като по обем на добивите отстъпва единствено на Съединените щати и Саудитска Арабия. Историята на петролната индустрия в страната започва още от XIX век, когато основната част от производството на Руската империя е била съсредоточена по крайбрежието на Каспийско море около Баку, който днес се намира в Азербайджан.

Като интегрална част от империята, петролният добив изиграва водеща роля за нейната индустриализация.

Повече от век по-късно добивът на петрол може да изиграе роля за развитието на Западен Сибир между делтите на реките Волга и Урал. Постепенното изчерпване на ресурсите в южните находища изисква визионерско планиране, но изместването на фокуса на петролната индустрия на север я изправя пред сериозни технологични и логистични предизвикателства, пише изданието.

Арктическото крайбрежие в района на Западен Сибир е отдалечено от основните индустриални и градски центрове. Но огромните му запаси от неразработени природни ресурси го правят ключов за руската икономиката, която все още е твърде зависима от изкопаемите горива. Те заемат около една трета от общия износ на страната и генерират около половината от приходите в държавния бюджет.

В руската част на Арктическия шелф се намират находища с обем от над 7.3 милиарда тона петрол и около 55 трилиона кубични метра природен газ, показват предварителните проучвания.

Проектът Восток обхваща почти цялото арктическо крайбрежие в района между устията на реките Урал и Волга. От Роснефт очакват разходите за реализацията му да достигнат около 170 милиарда долара в следващото десетилетие. В начинанието ще бъдат заети 400 000 души, ще бъдат изградени 15 нови индустриални селища и 800 километра тръбопроводи.

Ще бъдат построени и нови пристанища, пригодени за специалните плавателни съдове, които ще могат да плават дори и при най-суровите зимни условия, когато морските пътища са покрити с лед.

В корабостроителницата Звезда, която се намира в град Болшой Камен, ще бъдат произведени поне 12 супертанкера ледоразбивачи. Първият подобен плавателен съд беше построен през юни 2020 година.

Петролното сърце на Канада започва да мисли за Инвестициите в петролния сектор на провинцията се понижиха с 26 милиарда канадски долара в периода от 2014 до 2019 година


Арктическата инициатива на Роснефт се ползва с подкрепата на президента Владимир Путин, който присъства лично на церемонията по официалното откриване на строителните работи по проекта Восток. Компаниите, които участват в него, ще получат данъчни облекчения в размер на 2.6 трилиона рубли (над 40 милиарда долара) в следващите 30 години.

Според прогнозите на Роснефт до 2024 година арктическият добив на петрол ще достигне 30 милиона тона, което прави по 600 000 барела дневно. Във втората фаза той трябва да се увеличи до 50 милиона тона, а в третата - 100 милиона тона, или около два милиона барела дневно.

Освен че ще донесе огромни ползи за руския държавен бюджет, Восток ще окаже мащабно влияние и върху местната икономика. В строителните дейности ще бъдат използвани хиляди тонове стомана и ще бъдат открити 400 000 нови работни места.

Ще бъдат изградени и нови енергийни мощности с общ капацитет от 2 500 гигавата, както и 3500 километра електропреносна мрежа.

Повечето международни компании в момента се фокусират върху възобновяемите енергийни източници, но в Русия фокусът остава насочен към изкопаемите горива. Петролът и природния газ вероятно ще продължат да отстъпват пазарен дял на алтернативните енергоизточници, но въпреки това ще запазят ключовата си роля за глобалната икономика.

Това е причината, поради която Москва вижда смисъл в инвестиците на милиарди долари в проекти като Восток, пише Oil Price. А в конкретния случай с Восток има и други фактори, които дават надежди за неговата рентабилност.

Един от тях е глобалното затопляне, което прави корабоплаването във водите на Арктика все по-достъпно, тъй като пристанищата остават отворени за все по-дълги периоди от годината. Това, в комбинация с възможностите на новите супертанкери, може да се окаже решаващо за бъдещите транспортни коридори, включително и тези в петролната индустрия.