Светът разчита на икономическия отскок на Китай, за да засили глобалния растеж.

Възстановяването на страната обаче, след години на локдауни заради Covid-19, вероятно ще изглежда много по-различно от предишните.

В много части на света, предупреждават икономистите, влиянието може да не бъде толкова мощно, колкото правителствата и бизнесът се надяват.

В исторически план Китай разчита на правителствени стимули и големи инвестиции, за да се измъкне от спадовете.

Този микс помогна на световната икономика да излезе от застой след финансовата криза през 2008 г., припомня The Wall Street Journal.

Този път Китай е дълбоко затънал в дългове, има проблеми с имотния пазар, докато голяма част от инфраструктурата, от която страната се нуждае, вече е изградена. В резултат на това последното му възстановяване трябва да бъде водено от потребителите, за които приключват почти три години ограничения и забрани за пътуване, след като правителството прекрати политиката си на нулева толерантност към Covid-19.

Данните показват, че хората отново се впускат в пазаруване, особено в големите градове. Има признаци, че най-лошото от пандемията е отминало. Подобно на американците, китайските потребители натрупаха доста спестявания по време на локдауните. Но потребителското доверие остава ниско. Докато по-богатите китайци отварят портфейлите си, много други избират да спестяват повече, отколкото да харчат, отбелязва WSJ.

Според ранните индикации най-големите ефекти от отварянето ще се усетят у дома, а не в чужбина

На фона на надеждите, че ускоряването на Китай ще подобри крехкия глобален растеж официалните данни предполагат, че най-силният растеж ще дойде от сектора на услугите – ресторанти, барове и пътувания.

Това означава, че преките ефекти върху глобалния растеж може би ще бъдат по-слабо изразени отколкото в миналото.

Малко вероятно е американската икономика да почувства голям положителен ефект, тъй като експозицията към сектора на услугите в Китай е ограничена, казват анализатори, цитирани от WSJ. Растежът на САЩ може дори да бъде потиснат, ако повторното отваряне на Китай засили търсенето на енергия и повиши световните цени, засилвайки инфлационния натиск.

Китайската икономика се очаква да нарасне с 5,2% през 2023 г., според последните прогнози на Международния валутен фонд, изпреварвайки темпа на растеж от 1,4%, очакван в САЩ, и 0,7% в Европа.

Глобалният растеж ще се забави по-малко от очакваното, според МВФГлобалният растеж ще се забави до 2,9% през 2023 г. спрямо 3,4% през 2022 г. През следващата година икономическата активност ще се повиши до 3,1 на сто

МВФ прогнозира, че Китай ще е отговорен за около една трета от световния растеж тази година, в сравнение със само 10% за САЩ и Европа взети заедно. Това би върнало Китай на позицията, която имаше през петте години преди пандемията, показват данни на МВФ.

През 2022 г., когато американската икономика нарасна с 2,1%, китайската се разшири с 3%, което е второто ѝ най-лошо представяне след смъртта на Мао Цзедун през 1976 г. Делът на Китай в глобалния растеж падна до 16%, припомня WSJ.

Важно е Китай да се възстанови тази година, защото се очаква САЩ и Европа да се забавят рязко, казват от Службата за макроикономически изследвания на ASEAN+3, организация за икономически изследвания, която предоставя политически съвети и техническа помощ на икономиките в Източна и Югоизточна Азия.

По-богатите китайци биха могли да стимулират световната икономика с разходи за европейски луксозни стоки и ваканции на места като Югоизточна Азия. Швейцарският производител на часовници Swatch Group AG заяви през януари, че заради възстановяването на продажбите в Китай след повторното отваряне, очаква рекордна година за приходите.

Бернар Арно, председател и главен изпълнителен директор на гиганта за луксозни стоки LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, заяви пред анализатори на 26 януари, че магазините в Макао са пълни. "Промяната е доста зрелищна", каза той.

Анатомия на лукса: Как Louis Vuitton удвои продажбите си за четири годиниМоже ли глобален моден гигант да запази усещането за ексклузивност?

"Това е сериозен бум за всички", каза миналия месец Дейвид Калхун, главен изпълнителен директор на Boeing Co., по време на разговор с инвеститори. Той описа отварянето на Китай като "голямо събитие в авиацията" и каза, че компанията се стреми да върне самолетите във въздуха, надявайки се на по-нататъшни поръчки за Китай, тъй като превозвачите ще се нуждаят от самолетите 737 MAX на Boeing, за да отговорят на възстановеното търсене на полети.

Докато вътрешните полети в Китай се увеличават бързо, ще отнеме време, преди полетите до Европа и САЩ да започнат да се доближат до нивата отпреди пандемията, казва Оливие Понти, вицепрезидент в ForwardKeys, консултантска фирма, която следи данните за туристическата индустрия.

През януари броят на полетите до дестинации извън континентален Китай е бил около 15% от тези през 2019 г. Най-популярните са сравнително на близки разстояния, включително Макао, Хонконг, Токио и Сеул.

Засега китайските пътници до Тайланд са предимно бизнесмени или заможни туристи. Тайландските власти казват, че очакват бавно покачване на посетителите, тъй като се откриват все повече полети, а и груповите обиколки се възобновяват, но може да отнеме години, докато броят на туристите се върне към предпандемичните нива.

Защо Тайланд посреща пътниците от Китай с орхидеи? Облекчаването на Covid ограниченията може да бъде тласъкът, от който се нуждае отслабващата световна икономика

Предпазливи очаквания


Китайските домакинства получиха далеч по-малко фискална подкрепа от правителството си по време на пандемията, отколкото работниците в развитите икономики, а много потребители остават притеснени от слабия пазар на труда и продължаващия спад на недвижимите имоти.


Главният изпълнителен директор на Colgate-Palmolive Co. Ноел Уолъс заяви пред анализатори в края на миналия месец, че въпреки еуфорията продажбите на домакински стоки на компанията в Китай остават слаби. "Китай е голяма въпросителна", добави той.

Yum China Holdings Inc., която управлява вериги ресторанти, включително Kentucky Fried Chicken и Pizza Hut в Китай, заяви, че е видяла бум в продажбите по време на празниците на Лунната Нова година в Китай, но е предпазлива в очакванията си.


В предишни години на стимулиран растеж Китай наливаше пари в сектора на недвижимите имоти, инфраструктура и фабрики, а ненаситното му търсене на стоки и машини се усещаше по целия свят – от производителите на инструменти в Германия, тези на мед в Латинска Америка, на багери в Япония до производителите на въглища в Австралия, отбелязва още WSJ.


През 2009 г. ръстът на Китай беше 9,4% благодарение на пакет от стимули на стойност 586 милиарда долара, осигурявайки мощна противотежест на развитите икономики, засегнати силно от световната финансова криза.


Goldman Sachs предвижда 24% ръст на китайските акции през 2023Компанията базира прогнозата си за индекса MSCI China на това, че страната преминава от периода на отваряне към фаза на растеж Икономистите от Goldman Sachs изчисляват, че повторното отваряне на Китай ще добави 1 процентен пункт към световния икономически растеж тази година, главно чрез по-голямо търсене на енергия, повече внос и международни пътувания. Най-големите бенефициенти вероятно ще бъдат износителите на петрол и съседите на Китай в Азия.
Моделът на Oxford Economics предполага по-малък тласък за глобалния растеж. Консултантската фирма заяви, че ако китайският брутен вътрешен продукт нарасне с 5% тази година, това ще вдигне глобалния растеж до едва 1,5%, което е ръст от 0,2 процентни пункта в сравнение с предишната им прогноза.
Дори ако растежът се възстанови рязко, остават основните проблеми в китайската икономика. Местните власти са обременени с дълг, който ограничава способността им да финансират разходите за инфраструктура. Китай предприе стъпки за стимулиране на имотната индустрия, като облекчи ограниченията за кредитиране, но не се очаква подобни политики скоро да обърнат спада на продажбите на жилища, тъй като падащите цени означават, че семействата все още са предпазливи по отношение на покупките на имоти, казва Томи Ву, главен икономист за Китай в Commerzbank AG. Това ще ограничи апетита на Китай за стоки като желязна руда, каза той.

Китайският глад за суровини отслабва след десетилетия на растежРастежът на китайската икономика постепенно се забавя, а това може да доведе до сериозни последици

Други политики могат да натежат върху китайското търсене на вносни стоки. Пекин се стреми да произвежда по-капиталоемките на вътрешния пазар, вместо да ги купува от Япония и Германия, и ограничава замърсяващи индустрии като стоманата, за да постигне климатичните цели.


Производството на стомана е намаляло с 2,1% през 2022 г. спрямо предходната година, а вносът на желязна руда е спаднал с 1,5%. BHP Group Ltd., най-голямата добивна компания в света по пазарна стойност, заяви през януари, че очаква Китай да бъде стабилизираща сила за търсенето на суровини през 2023 г. Тя обаче не прогнозира възстановяване на предпандемичните темпове на растеж.


ESG политиките стават все по-голям проблем за китайските компании След като през 2022 г. във фокуса попадаха големите технологични групи в Китай, сега погледите се пренасочват към автомобилния сектор Приносът на Китай към световната икономика в крайна сметка ще зависи от устойчивостта на китайското потребление. Засега, въпреки че домакинствата са натрупали 2,6 трилиона долара нови спестявания миналата година, по-малко от 30% от парите са на разположение за харчене веднага. Останалата част са в дългосрочни спестовни сметки. Пазарът на труда все още е слаб, а спадът на недвижимите имоти изсмуква богатството на домакинствата.
Възстановяването на потреблението ще бъде "плитко и краткотрайно", според Логан Райт, директор на пазарните проучвания в Rhodium Group, изследователска компания, базирана в Ню Йорк. Той прогнозира, че след бърз скок на растежа през второто тримесечие възстановяването на потребителските разходи бързо ще загуби скорост.