Мрежата на европейските потребителски центрове публикува днес на електронния си сайт своя годишен доклад за 2007 г., според който годината е била продуктивна.

Мрежата е помогнала на над 55 000 потребители с информация и съвети на място или по интернет относно трансграничното пазаруване като ги е запознавала с техните права и е оказвала помощ при обработването на оплаквания, е посочено в доклада.

Потребителите все често се обръщат към Мрежата на Европейските потребителски центрове за помощ, като броят на контактите е нараснал с 5000 от 2006 г. до сега. През 2007 г. по-голямата част от оплакванията, разглеждани от Европейските потребителски центрове, са относно условия по договори (25 процента), продукти и услуги (22,4 на сто) и доставки (20 процента). Най-засегнати са секторите на въздушния транспорт и даването на коли под наем, измамите по интернет и фалшивите лотарии, както и неизпълнение на доставка на аудиовизуални продукти.

Повече от половината оплаквания се отнасят за сделки по интернет (55 на сто). Докладът изтъква някои от съвместните секторни проекти, като например за правата на пътниците при въздушния транспорт. Той дава подробна информация за основните събития през 2007 г. (Световният ден на потребителите през март.

Дните на сътрудничество, семинари), както и реални примери на успешно решени проблеми за потребителите с помощта на мрежата. Докладът съдържа също така и кратко представяне на дейностите за всяка страна.

Европейският комисар за защитата на потребителите Меглена Кунева заяви, че "потребителите трябва да получат правото да правят информиран избор за стоките и услугите, които закупуват. Техните интереси трябва да бъдат популяризирани и защитавани, особено като се има предвид все по-голямата сложност на пазарите, на които те действат. Европейските потребителски центрове са ключов инструмент за предоставяне на информация на потребителите и за оказване на пряка помощ при трансгранични проблеми".

Основни заключения на доклада са, че повечето от оплакванията, разглеждани от Европейските потребителски центрове, са относно условия по договори (25 процента), продукти и услуги (22,4 на сто) и доставка (20 на сто).

По-голямата част от проблемите с договорните условия се отнасят до анулирането на договори (70 процента). 19 на сто от оплакванията са относно сроковете, в които може да се върне покупка, а несправедливите договорни условия - приблизително 7 процента. Оплакванията за продукти и услуги са главно за дефектни стоки (49 процента). 27 на сто от оплакванията, отнасящи се до продукти и услуги, са за несъответствие.

Оплакванията, свързани с доставянето, са за неизпълнение на доставката на продукта (71%). Закъснелите доставки са 18%. Повече от половината оплаквания са за сделки чрез интернет (55%). 24,7% от случаите се отнасят за продажби в магазини и други търговски места („продажби на място“). Едва 9% от оплакванията се отнасят за продажба от разстояние.

По-голяма част от оплакванията се отнасят основно за транспортните услуги (22%), аудиовизуалния сектор (10%), услугите за развлечение и култура (12%), сектора на временното ползване на недвижима собственост (6%) и закупуването на автомобили (4%)
Наред с предоставянето на информация на потребителите относно националните и европейски правила, както и на индивидуални съвети за потребители, изправени пред трансграничен проблем, Европейските потребителски центрове помагаха на потребителите да постигнат споразумения по оплаквания срещу търговци чрез извънсъдебни механизми за разрешаване на спорове.

Броят на сигналите нараства всяка година: с 19% през 2006 г. и с още 10% през 2007 г. Благодарение на най-новите технологии под формата на база данни, която функционира от януари 2007 г., сътрудничеството между центровете занапред ще бъде още по-ефективно. Европейските потребителски центрове предоставят ценна информация на Европейската комисия по въпроси в областта на политиката за защита на потребителите.
Европейските потребителски центрове са осъществили и съвместни проекти, като прегледът на оплакванията относно правата на пътниците от въздушния транспорт (проект проведен от Европейските потребителски центрове в Белгия, Ирландия и Швеция), „Howard“ – помощник при онлайн пазаруване (центровете в Дания и Ирландия), информационна кампания с брошури за туризма (15 центъра, сред които Испания, Германия, Кипър и Франция като координатори).

Европейските потребителски центрове бяха основни организатори на други инициативи за повишаване на информираността, като кампанията за Директивата на ЕС относно временното ползване на недвижима собственост, кампанията „Ти избираш!“ относно отварянето на националните енергийни пазари, новото законодателство за „Евротарифа“ за роуминга и други информационни дейности.