Най-големият музикален изпълнител в YouTube през миналата година не е Били Айлиш, Дрейк или Тейлър Суифт, а 20-годишен рапър от Луизиана на име YoungBoy Never Broke Again (YBNBA).

През последните две години YoungBoy e качил 11 музикални видеа, всяко от които има по над 100 милиона гледания в YouTube. Роденият като Кентрел Дешон Голдън в Батън Руж, Луизиана, успява да привлече множество верни фенове с меланхоличния си рап стил, пише WSJ.

Той издава нова музика с бясно темпо и често я пуска първо в YouTubе, сам. Неговите музикални видеа, песни и направени от феновете клипове го превръщат в най-гледания изпълнител в САЩ през 2019 г.

За децата, които гледат YouTube, YoungBoy е “като филмова звезда,” казва Илай Пикарета, вицепрезидент, отговарящ за изпълнителите в APG, която е част от Atlantic Records. Той открива YoungBoy в YouTube през 2016 г. и подписва договор с рапъра.

Въпреки това, доминацията на YoungBoy не се разпростира из всички музикални платформи, които са все по-фрагментрани. В Spotify - най-голямата стрийминг платформа по брой на абонатите, YoungBoy дори не е в Топ 5 за годината. Тези пет места се заемат от Пост Малоун, Дрейк, Били Айлиш, Ариана Гранде и Калид.

Това разминаване отразява разцеплението на музикалната индустрия, тъй като платформата, която хората слушат, определя все повече това, което те мислят, че е популярно.

Разделянето на музикалната индустрия на ниши води до своите последствия за популярната музика. Все по-трудно е да се определи кое е популярно и важно.

Мегазвездите, като Тейлър Суифт, Бионсе и Дженифър Лопез, все още доминират на коцертната сцена и на участия, като Супербоул, но междувременно се конкурират с множество изпълнители, като YoungBoy, които контролират конкретни ниши от музикалната индустрия, определяни все повече от платформите, към които са привлечени различните аудитории.

Популярността на YoungBoy в YouTube отразаява едновременно фенската база на тази платформа и неговите собствени усилия. Безлатният сайт е особено привлекателен за младите фенове, които все още нямат кредитни карти или пък не иска да плащат за абонамент в платформи, като Spotify.

YouTube също така е визуална медия, тъй като хората често гледат, освен че слушат. YoungBoy отговаря на тези потребности, като пуска много видеа с песните си.

Spotify, от друга страна, генерира по-голяма част от приходите си от абонаменти. Тя има безплатна услуга (а YouTube има платена услуга), но дори безплатната версия на Spotify изисква потребителите да създадат профил, което някои от тях избягват като използват YouTube.

Това е фрагментация, която съществува в музикалния свят. В Apple Music - втората най-голяма услуга за аудиострийминг след Spotify, най-популярният изпълнител в световен мащаб за 2019 г. е Дрейк. (YoungBoy заема третото място)

В SoundCloud - друга стрийминг услуга, най-популярният изпълнител в две поредни години е покойният вечер рапър Juice WRLD.

Междувременно, най-популярната песен, пускана по радиата в САЩ през миналата година, е на рокаджиите Panic! At The Disco. Пинк пък може да се похвали с най-доходносното световното турне, според Pollstar. В същото време тя дори не попада в Топ 5 в Spotify или YouTube.

38-годишната почитателка на музиката Доун Екърт, която живее близо до Филаделфия, знае, че Били Айлиш получи най-много награди Грами тази година, но твърди, че “не знае дори и една нейна песен.”

За сравнение, тя си спомня, че когато Nirvana избухва в началото на 90-те години, всеки е знаел песента Smells Like Teen Spirit. “Нямаше как да се спасиш от нея.”

Не само при изпълнителите, но и при различни жанрове музика също може да има вариации в отделните платформи. Латино звездите Ozuna и Bad Bunny, например, са по-популярни в YouTube, отколкото в Spotify, Apple Music или Amazon Prime Music.

Близо 15% от всички стрийминги в САЩ са на латино музика, въпреки че този жанр съставлява едва 5% от музиката, слушана в САЩ, сочат данни на Nielsen.

Възрастта води до други разделения. Преди да стане световно известен с Old Town Road, Lil Nas X беше популярен сред по-младите фенове в безплатното приложение TikTok, но беше до голяма степен непознат за всички останали.

Нито един от най-популярните изпълнители в насочената към по-младите щатска стрийминг услуга Audiomack не е в Топ 5 на Spotify. Приблизително 90% от аудиторията на Audiomack е под 34-годишна възраст.

Като цяло музикалните звезди печелят пари от платформи, като YouTube и Spotify, от авторските възнаграждения, които техните видеа генерират. Освен това те увеличават популярността си, като правят турнета и продава сувенири.

Изпълнителите, които подписват договори или партньорства със звукозаписни компании, получават пари и от тях.

Обхватът на YouTube засенчва значително този на другите музикални платформи, което помага на звезди, като YoungBoy, да набират голяма популярност и бързо да достигат до много потенциални фенове. YouTube има общо над 2 млрд. потребители месечно. За сравнение, тези на Spotify са 271 милиона месечно.

След като минаваше под радара години наред, YoungBoy се доближава все повече до мейнстрийма. Миналата есен един от неговите албуми оглави класацията Billboard 200 за първи път.

В същото време Пикарета казва, че има стойност в това нещата да се случват по-бавно и YoungBoy да бъде оставян да действа относително независимо.

“Повечето пъти той сам качва съдържанието си на сайта,” добавя Пикарета. “Той възприема YouTube за негова работа.”