Компанията на най-богатия човек в света планира да изстреля хиляди сателити, които да разпространяват интернет и до най-затънтените кътчета на планетата.

Според редица анализатори и експерти, плановете на Amazon представляват сериозно навлизане в космическия бизнес, предава CNBC.

Компанията на Джеф Безос официално работи по проект на име Project Kuiper, който цели изстрелването в орбита на 3 236 сателита, които да осигуряват високоскоростен интернет до всяка точка на земното кълбо.

Въпреки че Amazon не обяви конкретни срокове или разходи по проекта, първоначалната информация издава сходства с плановете на поне четири други компании, искащи да създадат мрежа от интернет сателити, като особено много приличат на тези на SpaceX – космическата компания на милиардера Илон Мъск.

„Световният интернет е огромна възможност, особено за някой като Amazon с облачни услуги”, казва Сам Корус, анализатор от ARK Invest.

Плановете на Amazon, които бяха обявени без много шум от компанията през миналата седмица, могат да се окажат революционни за индустрията, смятат представители на сектора. CNBC разговоря с дузина експерти, както по отношение на партньорства с Amazon, така и във връзка с конкуренцията на този пазар.

Споделилите мнение и пожелали анонимност се подвизават във всички аспекти на космическия бизнес – от изграждане на ракети до опериране на сателити и прочее.

„Знаем отдавна, че има значителен дял от населението, което не е свързано”, казва Чад Андерсън, изпълнителен директор на компанията за рисков капитал Space Angels. „Понастоящем има доста сериозна стойност в свързването на тези хора към глобалната икономика”, добавя той.

Маркетингът на проектите за глобално разпространение на интернет от познати играчи, като SpaceX и OneWeb, които се радват на подкрепа от японския гигант SoftBank, обикновено се съсредоточава около свързването на селските райони.

Amazon не се различава от това. Компанията обяви в изявление, че също иска да осигури „свързаност” на общностите без достъп до интернет по света. Бизнесът на Безос обаче може да се разпростре далеч отвъд тази официална цел, смятат Корус и Андерсън.

„Ако осигурите достъп до интернет на всеки, просто удвоявате пазара си за онлайн търговия, облачни услуги, интернет и други бизнеси, които Amazon иска”, посочва Корус.

„Можете да видите ясните мотиви за печалба тук на Amazon: 4 млрд. нови клиенти”, казва Андерсън.

11 факта за годишнината на Международната космическа станцияНека се върнем назад във времето

Двама представители на индустрията коментират, че този ход „валидира пазарния модел” на тези сателитни мрежи, особено откакто „Amazon е публично търгувана компания” с широка акционерка база, за разлика от други космически компании.

Навлизането на Amazon „прави така или иначе вече предизвикателния пазар дори още по-конкурентен”, посочва директор от бизнеса.

Тези мрежи обикновено се свързват с голям капитал и разходи, както и със сложни технологични препятствия. Наскоро завършеният сателит Iridium коства около 3 млрд. долара за изграждане и изстрелване в продължение на десетилетие.

„Това е едва началото на маратон на настъпващата промяна” за космическата индустрия, добавя друг неназован представител на сектора.

Клиенти

Ходът на компанията изненада мнозина, тъй като „дойде от Amazon, а не от Blue Origin- космическия проект на Безос”, казва Корус.

Докато Blue Origin е частна компания, то Безос притежава около 12% от акциите на Amazon, която е публична компания. Това означава, че напредъкът по космическия проект на Amazon трябва да получава регулярно одобрение от страна на акционерите – нещо, което нямаше да бъде нужно, ако Безос беше стартирал начинанието чрез Blue Origin.

Но Корус не вярва, че това ще бъде проблем за Amazon, който вече има партньорство с Iridium за използването на сателити за мрежата на компанията, предназначена за концепцията Интернет на нещата.

„По-достъпната, надеждна и бърза връзка без забавяния ще бъде катализатор за раждането на нова интерактивна медия, гейминг, продукти и компании за електронна търговия, които иначе няма как да бъдат налични на места, различни от големите градски зони”, казва Шахин Фаршчи, инвеститор и партньор в Lux Capital.

По думите на неназован представител на индустрията, сателитната мрежа на Amazon ще бъде „просто още една част от нейния логистичен бизнес”.

Невероятният живот на Джеф БезосВторият най-богат човек в света

Компанията на Джеф Безос вече разполага с необходимите елементи за изпълнение на проекта си. През номеври Amazon обяви AWS Ground Station - ново звено, което ще изгради 12 съоръжения, осигуряващи изпращане и приемане на данни до и от сателити, намиращи се в орбита.

Освен това Blue Origin е самостоятелна компания, като не е трудно да се предположи, че тя ще се заеме с изстрелването на сателитите на Безос.

До премиерата на новата голяма ракета на компанията на име New Glenn, която се очаква след две години, Blue Origin може да осъщестява по-малки изстрелвания, което според анализатори е чудесен начин на бизнеса да демонстрира устойчивост пред потребителите.

Конкуренти

„Не е съвпадение, че виждаме как всички тези компании набелязват възможността”, казва Сам Корус от ARK Invest.

OneWeb, SpaceX, Telesat, Boeing и сега Amazon са големите играчи, които разработват интернет мрежи, съставени от стотици или хиляди сателити. Състезанието кой ще осигури масов достъп до интернет е „днешната златна треска”, казва директор от индустрията.

„Определено ще има пресяване на играчите, но аз не бих залагал срещу Безос”, добавя той.

„Обикновено той идва на подценен пазар, завладява пазара и след това вдига цените”, казва Андерсън. „Няма причина да вярваме, че този път ще е различно”, добавя той.

SpaceX беше първата компания, която изстреля тестови сателити, но въпреки това продължава да се бори с няколко ключови препятствия. Според директор от индустрията, SpaceX не успява да набере капитал за инициативата си поради разнообразните операции на компанията.

Според друг източник на CNBC, това, че работната ръка на SpaceX, която е заета със сателитите, се намира в Сиатъл, където е централата на Amazon, ще позволи на Безос да привлече някои от инженерите, оставяйки Мъск без необходимия персонал.

Дали SpaceX и Amazon ще се конкурират за пазарен дял от разпространението на интернет засега не е много ясно, тъй като Безос залага на възможностите, а не на конкуренцията.

Разходи

Сателитните мрежи са дълъг и труден път. Една от ключовите неизвестни е цената на новия проект на Amazon.

„Ако преследват това агресивно, то ще има доста капитал, но Amazon винаги са искали да харчат в името на бъдещия растеж”, казва Корус.

Дори и да са стартирали изграждането на сателити, в изявлението на Amazon ясно се посочва, че компанията ще търси партньорства с други бизнеси, които споделят тяхната визия.

Анализаторите са разделени в мението си дали компанията ще запази тези планове за себе си или ще ги сподели с други партньори.

SpaceX сама работи по сателитите си, докато OneWeb си партнира с Airbus в съвместно предприятие за изграждане на мрежата.

Корус изчислява, че SpaceX цели да влага до 1 млн. долара в сателити – разходи, към които се придържа и OneWeb.

Илон Мъск: Винаги съм смятал, че SpaceX ще се провали„Винаги съм смятал, че ще се провалим”, казва Мъск по време на пресконференцията след успешния тест от площадката Kennedy Space Center във Флорида

Според него и няколко други анализатори, цената на сателетнита мрежа на Amazon може да достигне сума между 3 и 4 млрд. долара, докато друго мнение от индустрията сочи, че „не би било шокиращо”, ако проекът надмине 5 млрд. долара.

Отново трябва да се отбележи, че Blue Origin може да реши някои от предизвикателствата, свързани с разходите.

Според анализатори и представители на бизнеса, проектът на Amazon може да се реализира в идните между 5 и 8 години.

Смятам, че навярно говорим за срок от 10 години, казва Джордж Нийлд, бивш ръководител на космическата дивизия на FAA.

Според него времето може и да е по-малко, тъй като новите космически компании вече са доказали, че умеят да правят неща в съкратени срокове.