В продължение на осем поредни дни дистрибуторът на стоки за дома Випреш Шах не е продал нито един пакет сапуни Dettol на магазинерите, които купуват от него, откакто поема семейния бизнес като тийнейджър преди 14 години.

Шах е официален дистрибутор на британската марка Reckitt Benckiser във Вита, близо до град Сангли, на около 320 км южно от Мумбай.

Той казва, че сега вместо да подават поръчки, лоялните му някога клиенти му показват приложение на име JioMart Partner на своите смартфони, където цените са с 15% по-ниски, пише Ройтерс.

"Като дистрибутор на Reckitt бях като принц на пазара," казва Шах. "Сега купувачите ми казват: 'Виждаш ли с колко си ни лъгал!'"

31-годишният Шах казва, че е изгубил 2 000 долара собствени пари, тъй като е намалил цените на различни продукти, за да ги изравни с тези в JioMart - приложението, пуснато от милиардера собственик на Reliance Industries Мукеш Амбани в опит да революционизира дистрибуцията на дребно в Индия.

В Индия в малки градчета като Вита семейните магазинчета, които съставляват четири пети от оценявания на близо 900 млрд. долара пазар на дребно, се насочват все по-често към JioMart, за да зареждат чуждестранни и местни марки.

Точно както преобърна индустрията на телекомуникациите, Амбани, който е най-богатият човек в Индия, възнамерява да промени и търговията на дребно, конкурирайки се с щатски гиганти в електронната търговия, като Amazon и Walmart Inc.

В страната има около 450 000 традиционни дистрибутора, които разполагат с множество търговци, за да обслужват всеки ъгъл на огромната нация, в това число 600 000 села. Те обикновено печелят марж от 3-5% от цените на продуктите и обикновено зареждат физически продукти веднъж седмично и доставят до търговците на дребно в рамките на два дни.

Моделът на Reliance обаче слага прът в колелото на тази верига на доставки: кварталните магазинчета, известни като „кирана“, могат да поръчват стоки в JioMart Partner с доставка в рамките на 24 часа. Reliance също така предлага обучение за поръчките, кредитните линии и безплатните мостри на продукти за клиенти, които работят с приложението.

Това означава, че съществуването на бизнеса на стотици хиляди търговци, които представляват гиганти в потребителските стоки, като Reckitt, Unilever и Colgate-Palmolive, е под заплаха, според интервюта с търговци, 20 дистрибутори и търговска организация с членове в цяла Индия.

Много от дистрибуторите, с които са се свързали от Ройтерс, казват, че са намалили служителите или автомобилите си, след като са отчели спад от 20-25% в продажбите на своите търговци от врата на врата през миналата година, вследствие на това, че собствениците на магазини си партнират с Reliance.

Най-богатият човек в Азия се изправя срещу AmazonReliance Industries планира да използва огромната клиентска база на своя мобилен оператор като трамплин за новия бизнес

Във Вита, Шах казва, че му се е наложило да освободи двама от четиримата си служители. Той се опасява, че неговата 50-годишна семейна компания може да не оцелее в следващите шест месеца.

Мащабите и скоростта на промените на пазара предизвикаха напрежение между традиционните дистрибутори и Reliance, което някои случаи ескалира до физическа саморазправа.

В западния индийски щат Махаращра, където се намира и Вита, и в южния щат Тамил Наду, традиционните търговци организираха блокади на някои от превозните средства за доставка на JioMart.

"Прибягваме до партизански тактики," казва пред Ройтерс Дайряшил Патил, президент на All India Consumer Products Distributors Federation, която представлява 400 000 агенти на местни и чуждестранни компании за потребителски продукти. "Ще продължим да агитираме. Искаме компаниите за потребителски стоки да осъзнаят нашата стойност."

Reliance обаче остава непоколебима в изпълнението на плана на Амбани спрямо сектора на търговията, който бе представен за първи път през 2018 г.

Миналата година компанията набра средства от ключови инвеститори, като Silver Lake Partners и KKR & Co Inc, тъй като се опитва да интегрира семейните магазинчета в един по-приобщаващ подход към дигиталната търговия, както твърдят от компанията.

Тези усилия се смята, че са насочени към противопоставянето на компании, като Amazon, която от години е обвинявана, че в Индия предпочита определени големи продавачи за сметка на по-малките търговци на дребно.

Близък до Reliance източник казва, че компанията е решена да продължи да разраства бизнеса си за семейните магазинчета. Тя смята, че моделът й може да съществува заедно с традиционния подход на един от най-големите пазари на дребно в света, казва същият източник, пожелал анонимност.

През 2018 г. Амбани заяви, че в крайна сметка иска да свърже 30 милиона малки търговци в мрежата на Reliance. Досега компанията има 300 000 търговски партньора в 150 града, които поръчват потребителски стоки от Reliance, но трансформацията ще се разрасне многократно, ако тя постигне целта си да си партнира с 10 милиона магазина до 2024 г.

Традиционните методи на дистрибуция остават важни за производителите на потребителски стоки, дори и на фона на случващото се, казват наблюдатели.

На въпрос относно модела на Reliance и притесненията сред дистрибуторите, Сунил Д‘Соуза, главен изпълнителен директор на индийската Tata Consumer Products, казва пред Ройтерс, че "компанията не може да пренебрегва" нито един голям канал за дистрибуция, но Tata се опитва да минимизира конфликта и да постигне баланс.

През март от Jefferies прогнозираха, че магазините тип кирана "ще увеличават все повече дела на стоките" от Reliance "за сметка на традиционните дистрибутори". Тези продажби на Reliance може да нараснат до 10.4 млрд. долара до 2025 г., в сравнение с едва 200 млн. долара през 2021-22 г., изчисляват от Jefferies.

Ръководител на компания конкурент на Reliance казва, че Амбани "разтваря криле много бързо" по отношение на обслужването на магазините кирана и вече има предимство при договарянето на цените заради дългогодишните си отношения с производители на потребителски стоки, които от години считат Reliance и нейните 1 100 супермаркета за голям клиент.

Много от тези семейни магазинчета са с малки размери и се намират в стари гради, където марковите продукти се поставят на дървени рафтове, а малки торбички висят от тавана. Подобни търговци започват да работят с Reliance като начин да увеличат маржа си на печалба.

От Ройтерс придружават Ануруд Мишра по време на района на Дарави в Мумбай, където той не успява да убеди 50-годишен собственик на такова малко магазинче да направи покупка. В Дарави живеят около 1 милион души, а това е едно от най-големите гета в света.

Местният търговец отваря приложението си JioMart и показва далече по-ниските цени там. "Как мога да поръчам от традиционните дистрибутори? Разликата в цената е огромна. Вече поръчвам отново от Reliance", казва той.

A проверка на Reuters показва, че търговецът от Дарами може да купи през JioMart Partner опаковка от две пасти Colgate MaxFresh за около 115 рупии (1.55 долара). Дистрибуторската компания на Мишра в същото време получава опаковката за 145 рупии, а последната му оферта за търговеца е 154 рупии, което е над една трета повече от цената на Reliance.

В Сангли традиционни дистрибутори казват, че понякога преследват автомобили на Reliance и се саморазправят с шофьорите им.

Сунил Пуджари, който работи за агент по доставките на JioMart, казва, че е предупреден от шефовете си да ги информира веднага, ако гневни дистрибутори спират превозни средства на компанията.

Бизнесът обаче продължава да върви. "Не всички могат да предложат същите цени, като JioMart," казва той, докато прави поредната доставка на пренаселения пазар.