Швейцарската компания за хранителни стоки Nestle ще плати 7.15 млрд. долара на веригата кафетерии Starbucks за правото да продава нейните продукти от кафе извън търговските обекти на американския гигант.

Сделката е част от плановете на Nestle за експанзия на американските и международни пазари, предава Financial Times.

Най-голямата компания за храни и напитки в света добавя бранда Starbucks към своето Nescafe и Nespresso портфолио, като ще управлява продажбите на продуктите на американската верига по света, като акцент ще се постави на азиатския пазар, сочи официалното обявление за сделката.

Ходът е най-големият акт до сега на Марк Шнайдер, откакто пое поста изпълнителен директор на Nestle през миналата година. Подобно на повечето компании за потребителски стоки, и Nestle записа спад в продажбите за сметка на по-малки производители, поради промяна на потребителското поведение и бавния икономически растеж по света.

Шнайдер идентифицира кафето като пазара с най-бърз растеж за компанията. Въпреки това, Nestle има слаби позиции на пазара на кафе в САЩ, където среща конкуренцията на империи, като JAB Holding.

Сделката “отвори още един фронт срещу JAB”, коментира Йон Кокс, анализатор към Kepler Cheuvreux, базирана в Цюрих.

Кафе за без пари: Спадът в цените уплаши производителите В продължение на месеци глобалният пазар на кафе беше обхванат от мрачно настроение, но сред мениджърите и трейдърите постепенно започва да се прокрадва плах оптимизъм

В резултат на сделката, акциите на Nestle, които поевтиняха с 4% през последните 12 месеца, поскъпнаха с 1.6% на сесията в петък миналата седмица.

Бизнесът на Starbucks извън кафетериите представлява продажба на мляно кафе, кафе на зърна и капсули за кафемашини. Тази дейност генерира 2 млрд. долара годишни приходи.

От Starbucks посочиха след трансакцията, че ще засилят процеса по обрано изкупуване на акции, като се очаква към инвеститорите да бъдат насочени 20 млрд. долара до края на фискалната 2020 г.

Шефът на Nestle пък посочва, че сделката ще помогне на компанията да се справи с историческата слабост на пазара на Северна Америка. Швейцарската компания се надява да наложи капсулите си Nespresso на американския пазар.

За целта компанията придоби мажоритарен дял през миналата година в американската хипстърска верига кафетерии Blue Bottle, което оцени калифорнийската фирма на над 700 млн. долара.

Nestle планира да използва Blue Bottle бранда за разширяване на продажбите на своите продукти, готови за моментална употреба, тъй като тези стоки не попадат в обхвата на сделката със Starbucks.

Кафето на Starbucks в Калифорния трябва да предупреждава за рак Starbucks Corp и други търговци на кафе в американския щат Калифорния ще имат задължението да поставят предупреждение, че напитките могат да причинят раково заболяване.

Според сделката, която не предвижда никакво прехвърляне на индустриални активи, Nestle ще работи съвместно със Starbucks за създаването на нови продукти от кафе, като американската компания ще запази международните права над тях.

В резултат на сделката, капсулите на Starbucks скоро ще се появят в кафе машините на Nestle.

Освен това, Nestle се надява да продава продукти чрез своята глобална мрежа за дистрибуция на места, където щатската компания няма позиции. Така например, Nestle ще може да предлага Starbucks продукти на развиващите се пазари, където инстантното кафе все още е популярно.

„Сделката е значителна стъпка за нашия бизнес с кафе – най-бързорастящата категория на Nestle”, казва Шнайдер. „Със Starbucks, Nescafe и Nespresso обединяваме трите легендарни бранда в света на кафето”, добавя той.

Кафето и сметаната генерират годишни приходи в размер на 17 млрд. долара за Nestle, което е около 1/5 от общия оборот на компанията.

В резултат на сделката, около 500 служители на Starbucks ще се преместят в Nestle, като операциите ще продължат да бъдат базирани в Сиатъл, САЩ.