Нивото на река Рейн е критично ниско, което може да попречи на търговията с горива и други ключови суровини в цяла Европа.

Потенциалните ефекти ще се разпространяват над континента в продължение на месеци, пише Bloomberg.

Нивото на плавателния маркер в Кауб - ключова точка западно от Франкфурт, е малко над 40 сантиметра и се очаква да продължи да намалява и през следващите дни, според данни на германското правителство.

Под този маркер за много шлепове не е препоръчително да преминават през реката.

Рейн се използва за превоз на всичко - от горива до химикали, хартиени продукти и зърнени храни.

Климатичните аномалии по реката се случват в много лош момент, тъй като Европа вече пострада сериозно от кризата с енергийните доставки, предизвикана от нахлуването на Русия в Украйна.

Разходите за бизнеса скочиха драстично, подкопавайки усилията за укротяване на инфлацията.

Търговията с 400 000 барела петролни продукти на ден по протежението на реката, която се простира от региона на Амстердам, Ротердам и Антверпен през Германия до Швейцария, може да бъде нарушена, според Facts Global Energy.

В Германия бизнесът вече се подготвя за евентуалите последствия.

Производителят на химикали BASF SE използва повече железопътен транспорт за превоз на стоките си и е поръчал шлепове, подходящи за плитки води. Компанията заяви, че може да се наложи и намаляване на производствените нива за някои заводи през следващите седмици.

Как бумът в търговията със стари кораби подхранва глобалната инфлацияКорабните компании превръщат купчини ръжда в златни мини

Енергийният гигант Uniper заяви, че няма да може да достави достатъчно въглища с влак, за да може да работи с пълен капацитет за по-дълъг период от време. Производителят на стомана Thyssenkrupp пък предупреди, че неговият кризисен екип се среща всеки ден и използва кораби с по-ниско газене, за да поддържа снабдяването на завода си в град Дуисбург.

Ако прекъсванията продължат и през септември, може да има увеличение на търсенето на камиони за транспортиране на стоки в Германия, според Симонас Барткус, ръководител маркетинг и комуникации в Girteka Logistics, която е собственик на най-големия парк от камиони в Европа.

Той обаче добавя, че компанията все още не вижда незабавно въздействие върху търсенето в резултат на ниските нива на Рейн.

Плитките води пречат на шлеповете да товарят пълните си обеми. Ниското ниво на водата и преди е засягало трафика по Рейн, но тази година ситуацията е особено проблематична.

Нивото в Кауб е на най-ниското си ниво за това време от годината поне от 2007 г. насам. В понеделник следващата седмица се очаква маркерът да падне до 33 сантимутра (нивото е мярка за плавателността, а не действителната дълбочина на реката).

Кризата с речното плаване е особено тревожна за страните без излаз на море в Централна и Източна Европа, които обикновено получават гориво именно през Рейн, според Международната агенция по енергетика.