Норвегия е страна, изпълнена с планини и фиорди.

Освен красотата, която притежава този природен пезайж, той върви ръка за ръка с нещо друго доста по-тривиално – пресеченият терен прави пътуването твърде трудно и скъпо.

По западното крайбрежие на скандинавската държава има над 1000 фиорда. В този рейон се намира около 1/3 от населението на страната, което наброява 5.3 млн. души.

Пресеченият терен прави изминаването на дистанцията от 1 100 километра между южния град Кристиансанд и северния Трондхейм доста трудно, особено ако се пътува по западното крайбрежие. Понастоящем изминаването на този маршрут отнема 21 часа и изисква услугите на ферибот цели 7 пъти.

Правителството на Норвегия планира да намали това време наполовина чрез иновативен проект на стойност 40 млрд. долара, който ще премахне необходимостта от фериботи по маршрута.

Планът включва изграждането на мостове и най-дългия скален тунел в света, който ще бъде изрязан в скалите на 392 метра под надморската височина с дължина 27 километра.

Но най-амбициозната част от проекта е създаването на плаващи транспортни тунели, позиционирани на 30 метра под водната повърхност.

Ако всичко това бъде реализирано успешно, Норвегия може да спечели състезанието с други страни, сред които Китай, Южна Корея и Италия, които проучват сходни проекти.

Пътната администрация на Норвегия Norwegian Public Roads Administration (NPRA) си поставя краен срок за реализирация на проекта 2050 г.

Защо плаващи тунели?

Пътят между Кристиансанд и Трондхайм е част от европейски маршрут E39, който е „ключов маршрут за Норвегия“, казва Шешти Квалхайм Дънхм - проджект мениджър в NPRA.

Комбинацията от магистрала, пътища и фериботи прави този важен транспортен коридор доста неудобен. Преминаването на фиордите чрез ферибот отнема сериозно време.

Првителството иска да подобри транспорта „за търговски цели и също така за благосъстоянието на местното население“, казва Дънхм.

Три окачени и пет плаващи моста ще бъдат изградени по маршрута. Плаващи мостове, които се поддържат чрез понтони, вече са строени в Норвегия, САЩ и други страни.

Когато фиордът е с дълбочина над 1 километър или широчина от над 5 километра, инженерната наука не предлага добри решение, тъй като фиордите са твърде дълбоки за изкопаването на скален тунел или за поставянето на основите за окачен мост.

Плаващите мостове не са най-удачното решение във всички случаи, тъй като те са уязвими на лоши атмосферни условия, като големи вълни и прочее.

Точно тук на сцената излизат плаващите тунели.

Анатомия на подводен тунел

Идеята за тунел под водата не е нова. Още през 1882 г. се предлага изграждането на подобен тунел под Ла Манша.

Терминът „плаващ“ навярно е подвеждащ. Норвеждците планират тунели, фиксирани с кабели за морското дъно или за понтони, които са позиционирани на широко разстояние един от друг, така че да могат кораби да преминават свободно.

Така, в крайна сметка, съоръженията ще функционират като обикновени тунели, по които минават превозни средства от единия край на фиорда до другия.

Вълните под водата са доста по-слаби спрямо тези на повърхността, обяснява инженер Ариана Минорети от NPRA.

В допълнение, подводните тунели не се влияят от пресечения терен и предотвратяват шума от трафика.

Амбициозeн проект

Най-големият риск в проекта са инциденти, като експлозия, пожар и наводнение, казва Минорети, като за целта е важно всичко да бъде тествано много внимателно.

NPRA работи съвместно с Center for Advanced Structural Analysis към Норвежкия университет за наука и технология.

Тестовете ще помогнат да се разбере какво би се случило, ако например камион, превозващ опасен товар, избухне вътре в тунела.

Тестовете засега показват, че налягането, причинено от водата, ограничава щетите в тунела при експлозия.

Саудитска Арабия строи мега-град за 500 млрд. долараТой ще се простира на територията на три държави


В екип с военноморските сили на Норвегия, NPRA тества какво би станало, ако подводница се сблъска с тунела.

Въпреки че засега точните места, където ще бъдат изградени тези иновативни тунела, не са определени, Минорети посочва, че проектът ще бъде завършен за малко повече от 30 години.

Подобряването на инфраструктурата по западното крайбрежие на страната ще подобри търговията и туризма. Тунелите могат да станат сензация сами по себе си, особено ако са първите в света от този тип.

"Като инженер на мостове, работещ по невероятен проект - можем само да се надяваме за това“, казва Минорети.