По време на внушителния растеж в продажбите на iPhone, Apple следват неизменно стратегия, зададена от Стив Джобс.

Цената на хардуера трябва да се държи висока, докато тази на софтуера и услугите – колкото се може по-ниска.

Този модел докара на Apple рекордни приходи и печалби. В наши дни обаче тази стратегия вече не дава желаните плодове, пише Forbes в анализ по темата.

Пазарът на хардуер се свива, което означава, че продажбите на смартфони iPhone вече не носят същите приходи.

Това провокира настоящият лидер на компанията Тим Кук да обмисля отказването на дългогодишния завет на Стив Джобс в името на нов бизнес модел, макар да има някои въпросителни около евентуалния успех.

Стратегията на Джобс е правилна, но на даден етап няма как да докара повече растеж.

Поради това Apple се отказаха от унифицирания си подход за всички пазари по света, след като започнаха да намаляват цените на продуктите си в Китай поради спад в търсенето.

В същото време компанията реши да премахне най-евтините си предложения от Индия в опит да повиши средния разход за устройства на потребителите там.

В САЩ и Европа Apple предлага значителни намаления на iPhone, макар и да става дума за по-стари модели.

Поддържането на високи цени на хардуера става все по-трудно начинание. Това не може да се случва вечно, поради което е нужна промяна.

Тим Кук беше ясен през миналата година, повтаряйки, че според него Apple трябва да бъде компанията, която поставя услугите на първо място. Той заложи цел за удвояване на приходите от услуги от 41 млрд. долара през 2016 г., до 82 млрд. долара през 2020 г.

Засега няма индикации дали услугите, като App Store и прочее,могат да предложат същия маржин в печалбата, осигурявайки приходи, равняващи се с тези от продажбите на iPhone.

Търсенията на iPhone в китайския Google се сриват с близо 50%Интересът към iPhone в Китай се срива с бързи темпове

Основният проблем в стратегията, в която се залага на софтуер и услуги, е, че за да бъде успешна, са необходими много абонирани потребители.

Поради това големите софтуерни компании винаги имат елемент на „свободно ползване“, тъй като се опитват да привлекат по-голяма аудитория.

Добър пример за подобна стратегия е Google и тяхната операционна система Android.

Въпреки че моделът на Кук изисква фокус върху софтуера и услугите, Apple продължава да предлага скъпи продукти, чрез които потребителите реално използват услугите на компанията.

Това е противоречие със стратегията. Поддържането на двата модела трудно може да проработи в синхрон.